Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

Listopad 2008

10 nej.. sezony 2008

30. listopadu 2008 v 11:37 | lewiskaa |  Zajímavosti

F1 se za vlády Michaela Schumachera stala synonymem slova NUDA, ale letošní sezona byla o něčem jiném. Tady 10 nej... sezony 2008

Nejmladší mistr světa

Když se někdo v něčem stane nejlepším jako nejmladší v historii, bývá to šok. V letošní formuli 1 to ale tak nebylo. Lewis Hamilton patřil před sezonou do okruhu tří největších favoritů na titul a od prvního závodu to potvrzoval. Stal se ve 23 letech, devíti měsících a 26 dnech nejen nejmladším šampionem, ale o něco dříve i nejmladším favoritem. Fernando Alonso byl v roce 2004 při svém prvním celkovém triumfu jen o čtyři měsíce starší, ale podle předpovědí neměl mít tehdy v boji se Schumacherem šanci. Hamilton byl v jiné pozici.

Nejmladší vítěz závodu

Alonso přišel v letošním roce i o piedestal nejmladšího vítěze velké ceny. A nikoli o pouhé čtyři měsíce, ale téměř o rok. Jedenadvacetiletý Sebastian Vettel je posledním jezdeckým zjevením v kokpitu F1 a přičítá se mu velká budoucnost. Přesto se jeho triumf v italské Monze nečekal. Neměl nejrychlejší auto. Ale "mladý Schumi" umí na vodě a v Itálii mu déšť přál v kvalifikaci i v závodě. Za těchto podmínek
(v kombinaci s okruhem, na kterém nerozhoduje aerodynamika, ale výkon) nebylo o jeho triumfu pochyb.

Mosleyho orgie

Od mladíka ke starci. Ale o co je starší, o to více prostopášný. Jedna zapadlá londýnská ulice, jeden malý sado-masochistický salon, pět prostitutek, prezident Mezinárodní automobilové federace a hlavně jedna kamera. To byli účastníci jedné z největších afér motoristické historie. Protože je ale Mosley možná nejsilnější šéf FIA, který kdy tuto funkci zastával, skandál obřích rozměrů nečekaně hladce ustál. Jeho odpůrcům nepomohl ani popis sexuálních hrátek téměř sedmdesátiletého Mosleyho, při kterých nebyla nouze o nacistické symboly.

Nejdramatičtější závěrečná velká cena

O titulu mistra světa se v poslední zatáčce ještě nikdy nerozhodovalo. O tom není pochyb. Stejně jako si historie nepamatuje moment, kdy se z celkového triumfu chvíli radovaly dva týmy. Až příliš konzervativní strategie McLarenu při Velké ceně Brazílie málem připravila Hamiltona o titul, diváka ale zvedla ze sedadel. Často nesoudně ječící komentátor televize Nova tentokrát hýkal oprávněně.

Nepochopitelné tresty

Jen si to představte. Jedete po městě šedesátkou a kolem vás se prožene auto osmdesátkou. Jemu policejní hlídka s úsměvem zasalutuje, vás nekompromisně zkásne. Nepochopitelné? V letošní formuli 1 zcela běžné. McLaren měl často důvod ke vzteku. V první zatáčce se to maže každý závod a pozdě brzdí všichni, ale potrestán za to byl letos jediný muž - Lewis Hamilton. V Belgii zase pustil zpět před sebe Räikkönena, kterého předjel za pomoci zkrácení zatáčky, ale prý ho pustil "málo". S pravidlem o předjíždění v takové situaci až za další zatáčkou přišli komisaři až o závod později...

První noční závod

Očekávání nebyla malá, ale skutečnost je ještě předčila. Blýskající se divadlo na pozadí osvícených historických budov a mrakodrapů, ohnivý had vinoucí se ulicemi Singapuru a v neposlední řadě dramatický závod s předjížděním a nečekaným Alonsovým triumfem - velká cena pod umělými světly přinesla do seriálu novou dimenzi. Ale je otázkou, zda by na umělých okruzích, jako je třeba Šanghaj, fungoval efekt večerní podívané stejně.

Okruh ve Valencii

Jedna nová trať přinesla jen samá pozitiva, druhá byla totálním propadákem. Jinak ani nelze nazvat fádní kroužení mezi betonovými bloky a přístavními kontejnery v přímořské Valencii. Místo krátkých rovinek v kombinaci s úzkými nájezdy do zatáček mohli stavitelé trati dát rovnou vedle asfaltu značky "zákaz předjíždění". Stupně vítězů se mohly vyhlašovat už po kvalifikaci, stáli by na nich ti samí jezdci.

Nebývalá vyrovnanost

Sedm vítězů z pěti týmů, což je celá polovina startovního pole. Roky téměř neměnná konstrukční pravidla vyrovnala monoposty skoro do jedné řady a umožnila vyhrávat i těm s nižším rozpočtem. Važme si toho. V sezoně 2009 vyjedou zbrusu nové stroje a rozdíly v kvalifikaci se z desetin změní na sekundy.

Zázrak Toro Rosso

Tým Minardi slavil, když získal jeden bod za celou sezonu, ale ani to se mu často nepovedlo. Jeho následník Toro Rosso už loni naznačil, že má na víc, a letos z továrny ve Faenze vyjel vítězný stroj. Vettel jednou vyhrál, pravidelně se pohyboval na bodech a celkově slavil osmé místo za Kovalainenovým McLarenem! Šasi bývalých konstruktérů McLarenu a Williamsu Adriana Neweyho a Geoffa Willise vystoupalo v kombinaci s motorem Ferrari do nečekaných výšin.

Znuděný Räikkönen

Nepřítomné pohledy bývalého mistra světa na stupních vítězů a tiskových konferencích jsou spíše k pobavení, nepřítomné jízdy na dráze ale už ne. Z bývalého "létajícího Fina" se stal kroužič bez motivace, který jezdil závody jen z povinnosti a do boje se pouštěl jen s panáky vodky při dlouhých nočních tazích po klubech. Jezdecký um neztratil, což pravidelně ukazoval nejrychlejšími koly těsně před cílem, ale byl zcela bez motivace. Ferrari však zjevně v návrat starého dobrého Kimiho věří, když mu prodloužilo smlouvu do konce roku 2010.

Za Toro Rosso by příští rok měl jezdit Švýcar Buemi

28. listopadu 2008 v 17:49 | lewiskaa |  News

Za stáj Toro Rosso by měl jezdit příští rok Švýcar Buemi

Novou tváří ve stáji formule jedna Toro Rosso by se měl stát Švýcar Sébastien Buemi. Ten nahradí v kokpitu Sebastiana Vettela, jenž míří do partnerského týmu Red Bull. Prohlásil to v pondělí spolumajitel obou týmů Dieter Mateschitz.
"Sestava bude známa před posledním testováním v prosinci. Jedním z jezdců bude pravděpodobně Buemi," oznámil Mateschitz příchod dvacetiletého mladíka, jenž se stane po 13 letech dalším Švýcarem v seriálu mistrovství světa formule jedna.
"Jsem mladý a učím se rychle. Ve všech týmech se snaží mít jednoho zkušeného a jednoho mladého pilota. Nedávná minulost ukázala, že ne každý potřebuje dlouhý čas na to, aby dosahoval dobrých výsledků," uvedl Buemi. Narážel tím na svého předchůdce Vettela, jenž se stal letos při Velké ceně Itálie nejmladším vítězem v historii.
Buemi plnil letos roli testovacího jezdce v Red Bullu, předtím startoval v sériích jako A1 Grand Prix, Formule 3 či GP2.
Stáj Toro Rosso je z poloviny vlastněna koncernem Red Bull a z poloviny bývalým pilotem formule jedna Gerhardem Bergerem. V uplynulé sezoně skončila v Poháru konstruktérů šestá se ziskem 39 bodů. V případě druhého jezdce týmu pro rok 2009 se spekuluje o Japonci Takumovi Satóovi, Brazilci Brunu Sennovi či dosavadním pilotovi Sébastienu Bourdaisovi.

Přehled změn v pravidlech pro rok 2009

28. listopadu 2008 v 17:45 | lewiskaa |  News
Přehled změn v pravidlech
Vůz BMW s aerodynamickými úpravami pro sezónu 2009.
takhle by měl vypadat monopost ("příšera") BMW Sauberu


Na stánkách f1sports.cz se již zabývali různými aspekty změn v pravidlech, které začnou platit v příští sezóně.

Kromě změn v technických regulích, bychom se mohli dočkat i nemalých změn v regulích sportovních, pokud se například podaří prosadit medaile místo bodů či nový formát kvalifikace. O tom ale až v případě, že to bude skutečně aktuální.

Pneumatiky
Do formule 1 se vracejí hladké pneumatiky, na kterých se naposledy závodilo v devadesátých letech. Slicky nabízejí o 20 % větší přilnavost než drážkované pneumatiky, které se používaly ještě v letošní sezóně.

Tento nárůst bude kompenzován ztrátou aerodynamické přilnavosti z důvodu snížení přítlaku. Upřednostnění mechanické přilnavosti před tou aerodynamickou se projeví větší rychlostí v pomalých zatáčkách, nižší rychlostí v rychlých zatáčkách a snad i větším množstvím předjížděcích manévrů.

KERS
Použití systému na rekuperaci kinetické energie bude v roce 2009 zcela dobrovolné. KERS umožní krátkodobé zvýšení výkonu, na druhé straně však přinese penalizaci v podobě své hmotnosti.

Systém bude rekuperovat energii uvolněnou při brzdění, ukládat ji a dávat k dispozici jezdci. Ten bude moci po stisku příslušného tlačítka využít dodatečných zhruba 80 koňských sil po dobu méně než 7 sekund během jednoho kola. Více o KERS se dozvíte v 47. čísle F1Magu.

Největší výzvou pro týmy je postavit spolehlivý, kompaktní a lehký KERS. Těžší jezdci by totiž mohli mít problém v podobě malé váhové rezervy do povinné minimální hmotnosti vozu 605 kg, kvůli které by jen těžko dosáhli optimálního rozložení hmotnosti.

Motory
V rámci snižování nákladů se týmy domluvily s FIA na prodloužení životnosti motorů na tři závodní víkendy, letos musely pohonné jednotky vydržet víkendy dva. FIA rovněž deklarovala, že umožní výrobcům vyrovnat výkony motorů na stejnou úroveň, aby eliminovala rozdíly vzniklé různými přístupy ke zmrazenému vývoji. Konkrétní postup však zatím zveřejněn nebyl.

Aerodynamika
Změny v této oblasti budou mít ty nejviditelnější dopady a jsou součástí výše uvedeného konceptu upřednostnění mechanické přilnavosti před tou aerodynamickou.

Z vozů zmizí spousta různých křidélek a jiných aerodynamických elementů, takže karoserie vozů budou vzhledově čistší. Změny u předního a zadního přítlačného křídla by měly snížit citlivost vozu na aerodynamické turbulence.

Přední přítlačné křídlo bude posazeno níže, 75 mm od země místo letošních 150 mm, a bude širší, 1800 mm místo letošních 1400 mm. Sklon plátů předního křídla bude jezdec moci upravit dvakrát během jednoho kola, úhel bude možné měnit v rozsahu šesti stupňů. Tím bude regulovat úroveň přítlaku na přední nápravě.

Zadní přítlačné křídlo bude posazeno výše o 150 mm a dostane se tak na úroveň krytu motoru, zároveň bude také užší, 750 mm místo letošních 1000 mm.

Další změna na zádi vozu se týká difuzoru, který byl posunut dozadu na úroveň osy zadních kol, navíc bude celkově delší a umístěn výše. Cílem je snížit jeho schopnost generovat přítlak.

Testování
Opět v rámci snižování nákladů by mělo dojít ke snížení maximálního počtu testovacích kilometrů o třetinu. Letos bylo omezení na úrovni 30 tis. km, v roce 2009 by měly týmy mít k dispozici pouze 20 tis. km.

Marka Webbera srazilo auto, má zlomenou nohu

22. listopadu 2008 v 12:09 | lewiskaa |  News
Pilota F1 Webbera srazilo auto, má zlomenou nohu Účast ve vlastním charitativním závodu skončila pro australského pilota formule 1 Marka Webbera těžkým zraněním. Jezdce týmu Red Bull v sobotu při jízdě na kole v tasmánském Port Arthuru srazilo auto a Webber utrpěl zlomeninu nohy. Dvaatřicetiletý závodník se ještě týž den podrobil operaci, při které mu lékaři zpevnili nohu šroubem. Australská média původně informovala, že Webber utrpěl mnohačetné zlomeniny nohy a ruky, ale ředitel charitativního závodu Geoff Donohue to popřel. "Má zlomenou nohu, jinak je na tom dobře. Levou ruku má odřenou, ale byl na rentgenu a je to v pořádku," řekl agentuře AP. V nemocnici stráví Webber nejméně tři dny. "Do týdne bude propuštěn. Mluvil jsem s ním po operaci a už myslí na rehabilitaci," uvedl Donohue. Nakolik naruší zranění Webberovu přípravu na novou sezónu F1, zatím není jasné. Rekonvalescence by měla trvat zhruba šest týdnů. "Jakmile to půjde, odletí do Evropy," řekl Donohue. V každém případě jedenáctý muž letošního mistrovství světa nestihne nejbližší testování své stáje, které se uskuteční od 9. prosince ve španělském Jerezu. Účastník 120 Velkých cen startoval v charitativním podniku "Mark Webber Pure Tasmania Challenge", v němž závodníci urazí během pěti dní 250 kilometrů na horském, kole, kajaku, raftu, či pěšky v horském terénu. Nehoda ho potkala v předposlední den akce.

Přehled mistrů světa F1 od roku 1950

20. listopadu 2008 v 17:16 | lewiskaa |  Zajímavosti
PŘEHLED VŠECH MISTRŮ SVĚTA FORMULE 1 OD ROKU 1950
2008: Lewis Hamilton (Británie), McLaren
2007: Kimi Räikkönen (Finsko), Ferrari
2006: Fernando Alonso (Španělsko), Renault
2005: Fernando Alonso (Španělsko), Renault
2004: Michael Schumacher (Německo), Ferrari
2003: Michael Schumacher (Německo), Ferrari
2002: Michael Schumacher (Německo), Ferrari
2001: Michael Schumacher (Německo), Ferrari
2000: Michael Schumacher (Německo), Ferrari
1999: Mika Häkkinen (Finsko), McLaren
1998: Mika Häkkinen (Finsko), McLaren
1997: Jacques Villeuveuve (Kanada), Williams
1996: Damon Hill (Británie), Williams
1995: Michael Schumacher (Německo), Benetton
1994: Michael Schumacher (Německo), Benetton
1993: Alain Prost (Francie), Williams
1992: Nigel Mansell (Británie), Williams
1991: Ayrton Senna (Brazílie), McLaren
1990: Ayrton Senna (Brazílie), McLaren
1989: Alain Prost (Francie), McLaren
1988: Ayrton Senna (Brazílie), McLaren
1987: Nelson Piquet (Brazílie), Williams
1986: Alain Prost (Francie), McLaren
1985: Alain Prost (Francie), McLaren
1984: Niki Lauda (Rakousko), McLaren
1983: Nelson Piquet (Brazílie), Brabham
1982: Keke Rosberg (Finsko), Williams
1981: Nelson Piquet (Brazílie), Brabham
1980: Alan Jones (Austrálie), Williams
1979: Jody Scheckter (Jižní Afrika), Ferrari
1978: Mario Andretti (USA), Lotus
1977: Niki Lauda (Rakousko), Ferrari
1976: James Hunt (Británie), McLaren
1975: Niki Lauda (Rakousko), Ferrari
1974: Emerson Fittipaldi (Brazílie), McLaren
1973: Jackie Steward (Británie), Tyrrell
1972: Emerson Fittipaldi (Brazílie), Lotus
1971: Jackie Steward (Británie), Tyrrell
1970: Jochen Rindt (Rakousko), Lotus
1969: Jackie Steward (Británie), Matra
1968: Graham Hill (Británie), Lotus
1967: Denny Hulme (Nový Zéland), Brabham
1966: Jack Brabham (Austrálie), Brabham
1965: Jim Clark (Británie), Lotus
1964: John Surtees (Británie), Ferrari
1963: Jim Clark (Británie), Lotus
1962: Graham Hill (Británie), BRM
1961: Phil Hill (USA), Ferrari
1960: Jack Brabham (Austrálie), Cooper
1959: Jack Brabham (Austrálie), Cooper
1958: Mike Hawthorn (Británie), Ferrari
1957: Juan Manuel Fangio (Argentina), Maserati
1956: Juan Manuel Fangio (Argentina), Lancia/Ferrari
1955: Juan Manuel Fangio (Argentina), Mercedes
1954: Juan Manuel Fangio (Argentina), Mercedes/Maserati
1953: Alberto Ascari (Itálie), Ferrari
1952: Alberto Ascari (Itálie), Ferrari
1951: Juan Manuel Fangio (Argentina), Alfa Romeo
1950: Giuseppe Farina (Itálie), Alfa Romeo

Nejvíce mistrovských titulů získal MICHAEL SCHUMACHER (7)

Bernie Ecclestone chce místo bodů medaile

18. listopadu 2008 v 17:01 | lewiskaa |  News
Bernie Ecclestone nepřestává překvapovat, tak by se daly shrnout další aktivity šéfa formule 1. FIA nadělala inženýrům všech týmů nemalé vrásky na čele prostřednictvím rozsáhlých změn v pravidlech, lehce zmateni by však mohli být na začátku příští sezóny i diváci. Když se v minulosti Ecclestone zmínil o medailích místo bodů, zřejmě málokdo ho bral vážně, což byla ovšem chyba. Tradiční bodový systém odměňování za umístění v cíli závodů chce totiž Ecclestone skutečně nahradit medailemi. Všichni jsme zvyklí na to, že si například v atletice rozdělí tři nejlepší sportovci zlatou, stříbrnou a bronzovou medaili, od března příštího roku možná bude stejný způsob odměňování i ve formuli 1. První tři jezdci by podle návrhu šéfa F1 dostali zmíněné medaile, ti ostatní nic, ani body. Pro postavení v šampionátu by však jejich umístění v cíli rozhodující samozřejmě byla. V poháru konstruktérů by zůstaly zachovány body. "FIA a všechny týmy s tím souhlasí a bude to zavedeno. Všichni chápou, co znamenají zlaté, stříbrné a bronzové medaile. Téměř v každém sportu to takhle funguje. Důsledkem bude, že až přijedou do Melbourne na první závod, budou jezdci chtít odjet se zlatou medailí. Nechtějí odjíždět s deseti, osmi nebo šesti body," řekl pro Times Bernie Ecclestone. Připomeňme, že se ještě v uplynulé sezóně rozdávaly body za prvních osm míst, mezi stupni vítězů byl rozdíl dvou bodů, od třetího místa dále pak bodu jednoho. Ecclestone si od medailí slibuje větší vůli jezdců jít za vítězstvím v každém závodě a tedy i více soubojů na trati: "Že je to zapotřebí se ukázalo v brazilské Grand Prix na konci této sezóny, když Hamiltonovi stačilo dokončit mezi prvními pěti, aby získal titul. Vyhrát nemusel." Změna ve způsobu odměňování samozřejmě podléhá schválení Světové rady motorsportu a FIA potvrdila, že Ecclestone tento návrh již probíral s Maxem Mosleym. Podle federace však zbývá dořešit určité detaily. Ke schválení by teoreticky mohlo dojít na prosincovém zasedání Světové rady.

McLaren

13. listopadu 2008 v 12:19 | lewiskaa |  Týmy 08

Super Aguri

13. listopadu 2008 v 12:18 | lewiskaa |  Týmy 08

Heikki

13. listopadu 2008 v 12:15 | lewiskaa |  Heikki Kovalainen

Lewis

13. listopadu 2008 v 12:14 | lewiskaa |  Lewis Hamilton

Felipe

13. listopadu 2008 v 12:13 | lewiskaa |  Felipe Massa

Kimi

13. listopadu 2008 v 12:13 | lewiskaa |  Kimi Räikkönen

ohlédnutí za sezonou 2008

13. listopadu 2008 v 12:12 | lewiskaa |  Funny















Lewis Hamilton v dětství vzdal málem závodění

4. listopadu 2008 v 13:01 | lewiskaa |  News
Hamilton v dětství málem vzdal závodění, znechutily ho pokřiky Nechybělo mnoho a svět formule 1 by svého novopečeného šampióna Lewise Hamiltona nikdy nepoznal. Jeho otec Anthony v úterý přiznal, že syn v dětství několikrát vážně přemýšlel o konci závodění. Oba Hamiltony totiž odrazovaly rasistické narážky, jimž musel malý Lewis při závodech motokár čelit. Naštěstí se ale nestalo a Hamilton je nejen prvním pilotem formule 1 tmavé pleti, ale od neděle také historicky nejmladším mistrem světa. "Říkal jsem si tehdy, jestli je tohle vůbec místo pro mou rodinu," citoval otce Hamiltona dnešní deník Daily Express. "Lewisovi jsem o tom radši nikdy neříkal, ale asi to cítil sám. Prostě to tak je, jdete domů a pořád nemůžete uvěřit, že je svět vážně takový," uvedl Hamilton. Přitom prý nešlo o klasické projevy rasismu, jakým musel čelit jeho syn při víkendovém finále formule 1 v Brazílii. Teď už na Hamiltona útočili lidé skrytí za anonymitou tribun i internetu. "Nevěřím, že by to byla rasová záležitost, fakt ne. Ale pokud ano, nechápu to. A asi bych nebyl jediný, koho by takové myšlení šokovalo," prohlásil závodníkův otec v souvislosti s hučením, které se několikrát ozvalo z tribun. "Tak jako tak, v Anglii by si ani bučení asi nikdo nedovolil. Horší to je s komentáři (na webových stránkách), ale myslím, že jim tenhle víkend ukázal nejlépe, že svět o barvě pleti vážně není," uzavřel Hamilton senior. Pilot McLarenu musel čelit před finálovým závodem sezóny několika útokům ze strany příznivců Felipeho Massy z Ferrari. Na internetu byla spuštěna stránka, na níž mohli návštěvníci klást britskému jezdci do cesty v Interlagosu fiktivní překážky. Vtipný nápad ale pošpinilo velké množství rasově motivovaných nadávek. Hamilton se též dočkal dárku od brazilského komika Rafinhy Bastose: dresu neoblíbeného fotbalového klubu Vasco da Gama, který má přízvisko "věčně druhý". Od jednoho brazilského novináře pak dostal plyšovou černou kočku jako symbol smůly.

Oslavy v McLarenu

3. listopadu 2008 v 12:10 | lewiskaa |  News



Felipe Massa vyhrál v Brazílii, titul získal LEWIS HAMILTON

3. listopadu 2008 v 12:06 | lewiskaa |  GP a jiné události
Skončila sezóna 2008 a Grand Prix Brazílie rozluštila tajenky obou šampionátů, na domácí půdě sice zvítězil Felipe Massa, ale mistrem světa se stal Lewis Hamilton, přičemž prvenství v poháru konstruktérů obhájilo Ferrari. Ovšem cesta, která k těmto výsledkům vedla, byla doslova infarktová. O vše se postaral déšť.

První dešťová přeháňka přišla do Interlagosu těsně před startem, což přimělo vedení závodu k jeho odsunutí o deset minut. Týmy přezuly své jezdce na přechodné pneumatiky a vše bylo připraveno k největšímu dramatu letošní sezóny.

Start se na prvních místech obešel bez incidentů a předjížděcích manévrů, v prvním kole tak bylo pořadí na čele: Massa, Trulli, Räikkönen a Hamilton. Poslední závod kariéry bohužel skončil předčasně již v první zatáčce pro Davida Coultharda, kterého zezadu postrčil Nico Rosberg, přičemž se skotský pilot dostal do kontaktu s vozem Kazukiho Nakadžimy. Mimo trať se o chvilku později poroučel Nelson Piquet a po nárazu do bariér musel rovněž pěšky do boxů.

Na trať vyjel následně Safety car, aby mohl být bezpečně odstraněn Red Bull Davida Coultharda. Po restartu závodu se na čele pozice opět neměnily, Massa ujížděl na prvním místě, následovali Trulli, Räikkönen a Hamilton.

Jelikož trať rychle osychala, bylo jen otázkou času, kdy se jezdci odváží do boxů pro suché pneumatiky. Mezi prvními tak učinili Fernando Alonso a Sebastian Vettel a brzy se ukázalo, že šlo o správnou volbu. Dále jel přezout Massa, který si udržel vedení, ale těsně za ním se ocitli dva zmínění jezdci. Hamilton zamířil k mechanikům spolu s Räikkönenem a Trullim o kolo později než soupeř v boji o titul, což ho ve svém důsledku stálo pozice.

Räikkönen se v boxech dostal před Trulliho, Hamilton se na trať vrátil až na sedmé pozici. Trulli měl na vlhké trati problémy, kterých Hamilton využil pro předjetí. To byl ovšem souboj o šestou pozici a pokud chtěl mít britský pilot McLarenu klid, potřeboval předjet ještě pátého Giancarla Fisichellu. To se mu podařilo v sedmnáctém kole.

Na čele závodu mezitím stíhal Sebastian Vettel Felipeho Massu, ale jak se později ukázalo, měl o poznání lehčí vůz. Němec zamířil do boxů v 27. kole a Massa mohl volně dýchat, protože Alonso měl již menší ztrátu. Tu se mu nepodařilo smazat ani díky pozdější zastávce v boxech a zdálo se, že všichni v klidu dokrouží do cíle.

Jenomže poté se do Interlagosu vrátil déšť a jezdci museli znovu ke svým mechanikům, aby se vrátili na přechodné pneumatiky. Massa znovu s přehledem udržel vedení v závodě a Lewis Hamilton byl pátý, což mu zaručovalo zisk mistrovského titulu.

V té době šestý Sebastian Vettel ovšem na Hamiltona zaútočil tři kola před cílem v poslední zatáčce a byl úspěšný. V garáži McLarenu zavládlo zděšení, protože tímto manévrem Hamilton virtuálně ztratil titul mistra světa. Celý svět se v posledních kolech soustředil na duel těchto dvou jezdců, Hamilton potřeboval dojet alespoň na páté pozici, kterou v tu chvíli držel Vettel.

Německý pilot Toro Rosso však nechyboval, Hamiltonovi útok nedovolil a svoji pozici před ním ubránil až do konce. V té chvíli vypukl jásot v garáži Ferrari, protože se tam domnívali, že Hamilton dojel až šestý, což při současném vítězství Massy zaručovalo titul právě brazilskému jezdci.

Radost ovšem byla i v boxech McLarenu, protože tam si všimnuli, že byl Lewis Hamilton klasifikován na pátém místě, což mistrovský titul přisuzovalo právě jemu. A jak tomu došlo? V zápalu boje mezi Hamiltonem a Vettelem jen málokdo zaregistroval, že Timo Glock v závěrečné fázi závodu nejel přezout na přechodné pneumatiky. Se svojí Toyotou tak měl potíže se udržet na suchých pneumatikách na mokré trati a v poslední zatáčce posledního kola se před něj Hamilton s Vettelem dostali.

Britský pilot McLarenu se tak posunul na potřebné páté místo a stal se nejmladším mistrem světa v historii formule 1. Ferrari díky prvnímu místu Massy a třetímu místu Räikkönena jednoznačně zvítězilo v poháru konstruktérů.

Kvalifikace v Brazílii patřila Felipemu Massovi

3. listopadu 2008 v 12:05 | lewiskaa |  Kvalifikace
Kvalifikace na Grand Prix Brazílie skončila triumfem domácího kandidáta na titul Felipeho Massy, jeho jediný soupeř v boji o celkové prvenství Lewis Hamilton se postaví do druhé řady na čtvrté místo. Startovní rošt tedy slibuje napínavý závod, v kterém stačí Hamiltonovi dojet na pátém místě, aby v šampionátu zvítězil.

V první části kvalifikace se o jediné vzrušení postaral Timo Glock, který svůj monopost roztočil v první zatáčce. Němec byl však schopen pokračovat v jízdě a s přehledem postoupil dále. Již tradičně skončili po první dvacetiminutovce oba piloti týmu Force India, přidali s k nim kolegové z Williamsu a Jenson Button s Hondou.

Prostřední část znamenala konec pro Davida Coultharda, který jel poslední kvalifikaci kariéry a na startovním roštu se postaví na čtrnáctou pozici. Dále nepostoupil ani jeho kolega Mark Webber, překvapivě Robert Kubica a dva domácí jezdci - Piquet a Barrichello.

Středem pozornosti však samozřejmě byli Felipe Massa a Lewis Hamilton, přičemž oba hladce propluli do závěrečné části. Massa se ujal za jásotu domácího publika vedení již po prvních měřených kolech, za ním následovali Trulli, Räikkönen, Kovalainen, Vettel a Hamilton.

Lewis Hamilton ve svém prvním pokusu několikrát drobně chyboval a průběžné šesté místo nevyvolalo v garáži McLarenu moc radosti. Druhé pokusy začal znovu Massa a i když po prvních dvou sektorech na svůj nejlepší čas ztrácel, v tom posledním zrychlil a po projetí cílem svítila u jeho času zelená.

Své druhé měřené kolo vzápětí dokončil Kimi Räikkönen a zařadil se za Massu. Radost z první řady však v boxech Ferrari překazil Jarno Trulli, který zopakoval výkon z prvního pokusu a vrátil se na druhé místo. Lewis Hamilton se dokázal zlepšit a překonal svého kolegu Kovalainena, ale stačil až na čtvrté místo.

Vítěz druhého a třetího tréninku Fernando Alonso do boje o pole position nezasáhl, na startovním roštu uzavře třetí řadu. Velmi dobrý výkon znovu podal tým Toro Rosso, Seb a Seb oslavili poslední kvalifikaci sezóny sedmým a devátým místem, od sebe je oddělil Nick Heidfeld. První desítku uzavřela druhá Toyota Tima Glocka.