Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

Říjen 2008

GP Číny v obrázkách

20. října 2008 v 12:15 | lewiskaa |  GP a jiné události





GP Číny vyhrál Lewis Hamilton, Massa dojel díky Räikkönenovi druhý

19. října 2008 v 14:29 | lewiskaa |  GP a jiné události
Historie se opakuje, Lewis Hamilton nastoupí do posledního závodu sezóny v Brazílii se sedmibodovým náskokem před pilotem Ferrari. Letos ovšem bude tím pronásledovatelem Felipe Massa a nikdo jiný do boje o titul mistra světa již zasáhnout nemůže. Lewis Hamilton nastupoval do Grand Prix Číny s pětibodovým náskokem v poháru jezdců a díky vítězství v Šanghaji ho navýšil na bodů sedm. Felipe Massa dojel s pomocí týmového kolegy Räikkönena druhý a zachoval si šanci na titul, zatímco Robert Kubica je kvůli zisku pouhých tří bodů ze hry venku. Závod v Číně nepatřil svým průběhem k těm nejzajímavějším, dokonce i start se obešel bez dramatických momentů na předních pozicích. Pořadí na prvních třech místech zůstalo stejné, přičemž Fernando Alonso si vzal ztracenou čtvrtou pozici od Heikkiho Kovalainen poměrně rychle zpět. Od prvního kola se začaly rozestupy mezi jezdci zvětšovat, Hamilton na prvním místě ujížděl druhému Räikkönenovi, který se vzdaloval Massovi. Určitou naději na zdramatizování průběhu závodu dávala předpověď počasí, která uváděla 40% šanci deště. Meteorologové však brzy tento údaj upravili na 20 % a déšť nakonec vůbec nepřišel. Kimi Räikkönen dokázal sice být chvílemi rychlejší než Lewis Hamilton, ale na jedné straně ne dostatečně dlouho, na druhé straně museli u Ferrari řešit pozice svých jezdců z pohledu šampionátu. Vedení Scuderie pravděpodobně došlo k závěru, že je Hamilton pro Räikkönena nedostižný, takže se na pořad dne dostala výměna pozic. Ta byla provedena v závěrečném úseku závodu. Zástavky v boxech na pořadí na čele závodu nic nezměnily a Massa po těch druhých Räikkönena postupně dostihl. Při nájezdu do předposlední zatáčky sedm kol před koncem Fin zvolnil a Brazilec postoupil na druhé místo. Tím zmenšil virtuální devítibodovou ztrátu na Hamiltona a domů do Brazílie si přiveze ztrátu sedmibodovou. Fernando Alonso na čtvrtém místě dostal od týmu informaci, že se k Räikkönenovi rychle přibližuje a že by pilot Ferrari mohl mít možná problémy. Tato situace však byla spíše způsobena výměnou pozic s Massou a všichni si poté v klidu dokroužili na svých místech do cíle. Alonsovým přímým soupeřem na trati byl dříve Heikki Kovalainen, ale ten kvůli defektu pravé přední pneumatiky musel na neplánovanou zastávku v boxech v 34. kole, což ho stálo bodované umístění. Fin cíl závodu nakonec ani neviděl, o šest kol později se vrátil do boxů a zaparkoval svůj vůz v garáži. Pátý dojel Nick Heidfeld, následoval za ním týmový kolega Robert Kubica. BMW Sauber ani tentokrát nestačil na Renault Fernanda Alonsa. Kubicovi, Glockovi a Piquetovi pomohly odlišné strategie, v případě Kubicy a Piqueta se jednalo o dlouhý první úsek závodu, Glock jel dokonce jen na jednu zastávku v boxech. Glockův kolega Jarno Trulli skončil již ve třetím kole. Předcházel tomu kontakt s vozem Sébastiena Bourdaise po startu závodu. Ital se nejdříve vrátil po zastávce v boxech na trať, později však definitivně zajel do garáže. Cíl závodu neviděl ani Adrian Sutil, kterému pravděpodobně vypověděl službu motor Ferrari. Ani o jednom titulu se tedy v Šanghaji nerozhodlo, ale o vyrovnané situaci se ani v jednom poháru hovořit nedá. Lewis Hamilton bude mít v Sao Paulu pohodlný náskok sedmi bodů před Felipem Massou, zatímco Ferrari disponuje o jedenáct bodů větším ziskem než McLaren v poháru konstruktérů.

Kvalifikaci na GP Číny vyhrál Lewis Hamilton, Massa bude startovat až třetí

18. října 2008 v 11:31 | lewiskaa |  Kvalifikace
Kvalifikace na předposlední závod sezóny se opět nesla ve znamení souboje týmů McLaren a Ferrari, mezi jezdci přitahovali největší pozornost Lewis Hamilton a Felipe Massa. A byl to vedoucí muž průběžného pořadí, komu se podařilo zajet nejrychlejší čas v třetí části kvalifikace, jeho brazilský rival bude startovat třetí. První část kvalifikace byla již tradičně zároveň poslední pro oba jezdce týmu Force India, ke kterým se přidali Jenson Button, Kazuki Nakadžima a David Coulthard. Skotského pilota Red Bull Racingu však zdržel v předposlední zatáčce Nick Heidfeld a je otázkou, zda nebude mít tato situace dohru v podobě trestu pro německého pilota. Robert Kubica si svému týmu stěžoval na vůz, který podle něj trpěl velkou nedotáčivostí, což se projevilo zejména v druhé části kvalifikace, z které polský jezdec nepostoupil. Stejně jako v Japonsku zůstal na rozdíl od týmového kolegy za branami třetí části Nelson Piquet. Dále nepostoupili ani Glock, Barrichello a Rosberg. Závěrečná část kvalifikace přinesla zajímavé obraty. Po prvních měřených kolech bylo pořadí následující: Kovalainen, Räikkönen, Webber, Massa a Hamilton. Kandidáti na titul tedy na své týmové kolegy ztráceli a Lewise Hamiltona McLaren upozornil, že v prostředním sektoru ztratil šest desetin sekundy. Ostatně problémy obou pilotů McLarenu byly jasně vidět na trati, před několika zatáčkami se jim kouřilo od pneumatik, i když byl Kovalainen nejrychlejší. Hamilton se z prvního pokusu poučil a i když se Räikkönen ve svém druhém kole zlepšil o tři desetiny sekundy, stejným rozdílem s Hamiltonem v boji o první místo na startovním roštu prohrál. V čele závodu však nebude mít Hamilton snadnou úlohu, protože na třetím místě bude stát druhé Ferrari Felipeho Massy. Heikki Kovalainen v druhém pokusu relativně nejvíce ztratil a nestačil ani na čtvrtého Fernanda Alonsa, na startu mu bude patřit páté místo. Smutným hrdinou kvalifikace se stal Mark Webber, který sice dokázal vybojovat šestou příčku, ale protože musel po třetím tréninku měnit motor, posune se o deset míst dozadu. Nick Heidfeld zachraňoval čest BMW Sauberu v třetí části kvalifikace sedmým místem. Toro Rosso mělo znovu oba jezdce v první desítce, Vettel byl osmý, Bourdais desátý. Seba a Seba od sebe oddělil Jarno Trulli s Toyotou.

Fernando Alonso chce pomoct Massovi získat titul

13. října 2008 v 19:42 | lewiskaa |  News
Fernando Alonso doufá, že pomůže Massovi získat titul mistra světa Alonso doufá, že pomůže Massovi proti Hamiltonovi Ačkoli už španělský pilot Fernando Alonso nemá letos šanci získat mistrovský titul ve formuli jedna, ve své současné formě se může stát jedním z důležitých faktorů v boji o titul. Jak světový šampión z let 2005 a 2006 řekl španělským médiím, udělá vše pro to, aby pomohl Brazilci Felipemu Massovi proti Britovi Lewisi Hamiltonovi, s nímž se rozkmotřil během loňského společného působení v McLarenu. 13. 10. 2008 13:53 LONDÝN Alonso vyhrál s renaultem poslední dvě Grand Prix v Singapuru a v Japonsku a v uplynulých šesti závodech získal více bodů než kdokoli jiný v F1. I tak ale zůstává v celkovém hodnocení daleko za lídry Hamiltonem a Massou z Ferrari, které od sebe dvě Velké ceny před koncem sezóny dělí pět bodů. "Samozřejmě, bez váhání. Pokud budu moct pomoci, pomůžu Massovi," řekl sedmadvacetiletý Alonso po nedělním triumfu ve Fudži španělským novinářům. Jeho antipatie k Hamiltonovi se datuje od minulé sezóny, v níž měl jeho mladý týmový kolega lepší výsledky a napjatá situace skončila už po jednom roce Alonsovým odchodem z McLarenu. Že je vztah španělského pilota k úřadujícímu vicemistrovi světa stále negativní, ukázala i tisková konference po nedělním závodě. Zatímco její další účastníci Robert Kubica a Kimi Räikkönen se nechtěli vyjádřit s ohledem na nedostatek informací k trestu projetí boxy, který Brit kvůli jednomu ze svých manévrů dostal, Alonso odpověděl okamžitě: "Souhlasím," a později v rozhovoru doplnil: "Nevím, co udělal, ale je každopádně dobře, že byl potrestán." Mistrovství světa formule jedna pokračuje už tento víkend Velkou cenou Číny v Šanghaji a skončí dva týdny nato v brazilském Sao Paulu.

GP Japonska vyhrál Fernando Alonso, Massa snížil náskok o dva body

13. října 2008 v 14:51 | lewiskaa |  GP a jiné události
Po Grand Prix Singapuru se Fernando Alonso nechal slyšet, že s dalším vítězstvím v letošní sezóně nepočítá. Španěl však v Japonsku vyhrál a připsal si druhé prvenství v řadě. Ovšem i tentokrát značnou roli sehrálo štěstí, či spíše Lewis Hamilton, který v první zatáčce odsunul favority závodu o několik pozic dozadu. Očekávaný souboj Ferrari a McLarenu ve Fudži skončil hned v úvodu závodu, klíčové momenty nastaly v první zatáčce a o několik okamžiků později v zatáčce číslo 10. Lewis Hamilton startoval do závodu z pole position, ale po několika metrech se před něj dostal z druhého místa startující Kimi Räikkönen. Hamilton zřejmě na okamžik zapomněl, že McLaren odložil stranou přístup "vítězství za každou cenu" a se ztrátou vedení se nechtěl smířit. Při nájezdu do první zatáčky nasměroval svůj vůz pod Räikkönena a začal brzdit velmi pozdě. Ve smyku projel zatáčku rovně, čímž zamezil finskému rivalovi zatočit a následovaly výlety mimo trať. Když se dva perou, třetí se směje. Tím třetím vzadu tentokrát byli dva jezdci, Kubica s Alonsem, kteří se incidentu vyhnuli a v uvedeném pořadí se dostali na čelo závodu. V první zatáčce také narazil Kazuki Nakadžima do Davida Coultharda. Pro Japonce to znamenalo cestu do boxů pro nové přední křídlo, pro Skota konec závodu poté, co mu prasklo poškozené zavěšení kola, kterému následoval náraz do bariér. Na Hamiltonův manévr v první zatáčce doplatil i Felipe Massa a zůstal na pátém místě, za ním byl Hamilton, dále pak Räikkönen. Druhý klíčový okamžik závodu nastal v druhém kole při souboji mezi Hamiltonem a Massou. V šikaně č. 10 byl při brzdění Massa trochu dlouhý, čehož na vnitřní stopě využil Hamilton. V druhé zatáčce šikany ale nenechal Massovi na vnitřku žádné místo a Brazilec se dostal krátce mimo trať. A při návratu na asfalt do Hamiltona lehce narazil. Britův McLaren se roztočil a zůstal stát proti směru jízdy. Hamilton tak musel čekat, až projede celé startovní pole a teprve poté mohl pokračovat. Nejdříve však zamířil ke svým mechanikům. Massa zůstal stát po směru jízdy, takže pokračoval ihned. Nedlouho poté vedení závodu oznámilo, že jsou vyšetřovány incidenty mezi vozy Räikkönena, Massy a Hamiltona. Výsledkem byly dvě penalizace průjezdu boxovou uličkou. Tu první dostal Hamilton za vytlačení Räikkönena mimo trať v první zatáčce, tu druhou Massa za náraz do Hamiltona v šikaně č. 10. V té době se také dostaly na řadu první plánované zastávky v boxech, kterých využil Fernando Alonso, aby se probojoval před Roberta Kubicu. Španěl vydržel na trati déle a z boxů se vrátil před polského jezdce BMW Sauberu. Alonso dostal na prostřední úsek závodu o něco méně paliva než Kubica, ale rychlou jízdou si vybudoval dostatečný náskok, který mu umožnil vedení pohodlně udržet až do cíle. Po ztrátě vedení se Kubica dostal do přímého souboje s Kimim Räikkönenem, který na trati předjel Jarna Trulliho a brousil si zuby na druhé místo. Heikki Kovalainen, který jezdil od začátku závodu na třetím místě, totiž musel po sedmnácti kolech odstoupit. Na vině byla technika a Fin odstavil svůj vůz vedle trati. Räikkönen zůstal na trati před druhou zastávkou v boxech déle než Kubica, ale na druhé místo to nestačilo. Fin vyjel z boxové uličky jen těsně za Polákem a rozhodující roli v tomto souboji možná sehrál Nico Rosberg, který chvíli váhal, než před sebe pustil Räikkönena, který ho předjížděl před svoji druhou zastávkou o kolo a snažil se co nejvíce stáhnout náskok Roberta Kubicy. Nejnapínavější okamžiky poslední části závodu připravili znovu Kubica s Räikkönenem. Souboj o druhé místo totiž pokračoval dále a Fin se několikrát pokusil o předjetí, ale nikdy mu to nevyšlo a navíc jednou vyjel mimo trať. Toho využil Nelson Piquet, který se za bojující dvojici dotáhl, ale chvíli poté všichni zvolnili a spokojili se s aktuálním pořadím. Piquet navíc chyboval v zatáčce č. 5. Hlavní favorité o titul bojovali většinu závodu v druhé desítce o pozice, přičemž Hamiltonova snaha vyšla naprázdno. Dvanácté místo v cíli znamenalo nula bodů. Ale Massa svůj boj nevzdal a postupoval směrem vpřed relativně rychle. Jeho úsilí však na chvíli přerušil Sébastien Bourdais, který před ním vyjel po své zastávce v boxech. Při souboji v první zatáčce došlo mezi oběma jezdci ke kontaktu a Massa se roztočil. Tento incident se stal předmětem vyšetřování ze strany stewardů, kteří po závodě udělili Bourdaisovi penalizaci 25 sekund. Tím se Francouz posunul z šesté pozice mimo body, Massa navýšil svůj zisk na dva a Webberovi se vrátil jeden. V závěrečných kolech se přesto Massa probojoval až za poslední bodované místo, na kterém jezdil Mark Webber. Brazilec se před Australana poměrně snadno dostal a v cíli za osmé místo původně inkasoval jeden bod, z kterého se díky Bourdaisově penalizaci staly dva. Grand Prix Japonska tedy znamenala snížení Hamiltonova náskoku před Massou na pět bodů. Za pozornost jistě také stojí osm bodů Roberta Kubicy, které ho posunuly blíže k vedoucí dvojici. V poháru konstruktérů se do čela vrátilo Ferrari, Räikkönen s Massou totiž přivezli domů celkem osm bodů, zatímco Hamilton s Kovalainenem ani jeden.

Kvalifikaci GP JAponska vyhrál Lewis Hamilton, Massa skončil až pátý

11. října 2008 v 10:02 | lewiskaa |  Kvalifikace
Lewis Hamilton udělal v kvalifikaci na Grand Prix Japonska další krok, který ho přiblížil k zisku mistrovského titulu. Jako vedoucí jezdec klasifikace jezdců získal první místo na startovním roštu, přičemž hlavní soupeř Felipe Massa bude startovat až pátý. Pesimistické předpovědi počasí se nenaplnily a i když na začátku kvalifikace nebyla trať zcela suchá, zbývalo již jen několik vlhkých míst a jezdci mohli s jistotou nasadit rovnou suché pneumatiky. První část kvalifikace přinesla překvapení v podobě vyřazení Nicka Heidfelda, který doplnil nepostupující jezdce Hondy a Force India. Druhá část kvalifikace znamenala konec pro oba piloty týmů Red Bull Racing a Williams, což mrzelo domácí diváky zejména v případě čtrnáctého Kazukiho Nakadžimy. Sítem prostřední části neprošel ani Nelson Piquet, který se mohl jen dívat, jak jeho kolega a vítěz GP Singapuru Fernando Alonso bojuje o nejlepší umístění v první desítce. Do závěrečné části postoupili oba hlavní kandidáti na titul a po prvních pokusech se zdálo, že by mohl Massa Hamiltona v boji o pole position překonat. Po prvních měřených kolech bylo pořadí následující: Räikkönen, Massa, Hamilton, Kovalainen, Kubica, Glock, Alonso. Jako první z předních jezdců vyjel ke svému druhému pokusu Kimi Räikkönen a dokázal se o více než dvě desetiny sekundy zlepšit. Felipe Massa týmovému kolegovi nestačil a zůstal na průběžném druhém místě. Jenomže ve svém rychlém kole byl ještě Lewis Hamilton, který se výrazně zlepšil ve srovnání se svým prvním pokusem a Räikkönena jasně překonal. Felipe Massa mohl pak v závěru kvalifikace již jen sledovat, jak se před něj postupně probojovali Heikki Kovalainen a Fernando Alonso. Brazilec tak bude mít na páté pozici velmi těžký úkol získat více bodů než Hamilton. Robert Kubica nezklamal a zachránil čest BMW Sauberu šestým místem, za ním se seřadily dvojice pilotů Toyoty a Toro Rosso.

Kalendář závodů 2009-Kanada chybí

7. října 2008 v 18:15 | lewiskaa |  Kalendář závodů
Kanada v kalendáři pro rok 2009 opravdu chybí Mezinárodní automobilová federace prostřednictvím Světové rady Motorsportu rozhodla o podobě kalendáře formule 1 na příští rok. Nejvýznamnější změnou je absence Velké ceny Kanady po více než dvaceti letech. Okruh v Montrealu se v posledních letech vyznačoval špatnou kvalitou povrchu a letos dokonce existovala reálná hrozba zrušení závodu. Ve srovnání s prvotním návrhem se také vrací letní přestávka. Ta byla umožněna přesunutím Velké ceny Turecka ze srpna na červen. Kalendář Mistrovství světa vozů formule 1 2009

29.3.2009 Austrálie
5.4.2009 Malajsie
19.4.2009 Bahrajn
10.5.2009 Španělsko
24.5.2009 Monako
7.6.2009 Turecko
21.6.2009 Velká Británie
28.6.2009 Francie
12.7.2009 Německo
26.7.2009 Maďarsko
23.8.2009 Evropa (Valencie)
30.8.2009 Belgie
13.9.2009 Itálie
27.9.2009 Singapur
11.10.2009 Japonsko
19.10.2009 Čína
1.11.2009 Brazílie
15.11.2009 Abu Dabí