Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

Září 2008

Prvním vítězem v Singapuru se stal Fernando Alonso

29. září 2008 v 17:01 | lewiskaa |  GP a jiné události
Formule 1 zažila svou velkou premiéru. Poprvé v její historii se jelo za umělého osvětlení. Dějištěm historického nočního závodu byl nový městský okruh v ulicích Singapuru. Po zkušenostech z Valencie se kdekdo mohl obávat, že závod nebude příliš zajímavý. Opak byl však pravdou. Nejrůznější okolnosti nakonec pomohly k vítězství Fernandu Alonsovi. Ten byl v Singapuru rychlý ve volných trénincích, ale po smůle v kvalifikaci (potíže s přívodem paliva) musel startovat až z patnáctého místa a na dobrý výsledek už si nevěřil. Alonsovi a Renaultu k úspěchu paradoxně pomohl týmový kolega Nelson Piquet, když po jeho tvrdé ráně do svodidel vyjel na trať safety car. Na druhém místě dojel Nico Rosberg, a na třetím Lewis Hamilton. Po prvních pár kolech by asi málokdo čekal podobné obsazení pódia. Start se vydařil nejrychlejšímu muži kvalifikace Massovi a ten okamžitě poodjel druhému Hamiltonovi. Třetí jezdil Räikkönen. Start se nevydařil Kovalainenovi, který měl kontakt s Kubicou. Kromě Poláka ho předjeli ještě Vettel a Glock. Za nimi se přetahovali Rosberg a Trulli. Alonso, který zahájil závod na měkčí směsi pneumatik, se posunul o tři místa na dvanácté pozici. Massa Hamiltonovi neustále mírně poodjížděl, i když najel na úlomky předního křídla, které ležely na trati. Naopak na Angličana v McLarenu se začal dotahovat Räikkönen. Jako první zastavil v boxech ve 13. kole Alonso, což se vzhledem k jeho volbě směsi pneumatik dalo očekávat. Pravděpodobně klíčový okamžik závodu přišel o dvě kola později. Nelson Piquet nezvládl výjezd ze zatáčky 17, dostal hodiny a narazil zezadu do svodidel. Na trať musel vyjet safety car, což byla čára přes rozpočet strategií některých týmů. Například Rosberg musel do boxů navzdory tomu, že byla uzavřena pitlane. Totéž platilo pro Barrichella a Kubicu. Němec i Polák si podle aktuálních pravidel vysloužili desetisekundovou penalizaci stop and go. Brazilec tomu unikl, protože odsoupil ze závodu dříve, než začal být vyšetřován. "Legálně" šlo do boxů zajet až v 17. kole. O kolo později se do boxů společně vydaly oba vozy Ferrari. Massovi se však zelené světlo, které nahrazuje tradičního muže s lízátkem (tento systém používá jen stáj z Maranella a již v minulosti jí přinesl problémy), rozsvítilo předčasně, takže vyjel i s tankovací hadicí, kterou trefil jednoho ze svých mechaniků. Navíc přímo ze svého boxového stání vjel do cesty Sutilovi (stejně jako ve Valencii). Těsně před výjezdem na trať zastavil, aby mu mechanici mohli z nádrže hadici odstranit. To všechno stálo Massu mnoho času. Navíc ještě za omezení Sutila dostal penalizaci v podobě průjezdu boxy (na rozdíl od Valencie). Za safety carem se tak srovnalo nové pořadí. Vedl Rosberg (toho však čekala penalizace) před Trullim a Fisichellou, kteří však ještě nezastavili v boxech. Alonso už se posunul na páté místo, Massa jezdil poslední. Dost se zdržel i Räikkönen, který v depu musel čekat na odbavení Massy, takže teď bojoval o patnácté místo. Od 20. kola se znovu závodilo. Po odpykání penalizací a dokončení zastávek v boxech se do čela posunul Alonso, který postupně poodjížděl Rosbergovi. Nenápadnou jízdou a vhodně načasovanou první zastávkou těsně před uzavřením boxové uličky se na třetí místo posunul Coulthard. Za ním jezdil Hamilton. Dalším favoritům se však nedařilo vůbec. Massa s Kubicou jezdili po penalizacích na chvostu, Kovalainen na začátku druhé desítky a Räikkönen bojoval s Nakajimou a Trullim o osmé místo. V 41. kole zamířili podruhé do boxů Rosberg a Alonso o kolo později pak Hamilton s Coulthardem. Skot napodobil Massu, když i jemu zůstala v nádrži tankovací hadice. Podařilo se ji však odstranit ještě u mechaniků, takže ztratil jen pár sekund. Díky nim však nakonec klesl za Glocka a Vettela. K tomu se ještě přidaly potíže s brzdami. V 51. kole skončil nadějně rozjetý závod pro Trulliho. Pohled do jeho tváře potvrdil, že jezdci navzdory skutečnosti, že start byl ve 20 hodin místního času, závodili ve velmi náročných klimatických podmínkách. Mezitím dostal Massa v nájezdu do zatáčky 18 hodiny, když projížděl kolem pomalu jedoucího Trulliho. Ve chvíli, kdy se Brazilec vracel na trať, projížděl kolem Sutil, snažil se mu vyhnout a narazil do svodidel. Na trať opět vyjel safety car. Tím přišel Alonso o svůj dvacetisekundový náskok. V 54. kole safety car opět zabočil do boxů. Zkušený Alonso restart zvládl a svým pronásledovatelům Rosbergovi a Hamiltonovi začal opět ujíždět. Hamilton se s ohledem na skutečnost, že Massa je daleko za body, rozhodl neriskovat, a tak nakonec na Rosberga neútočil. Kdo však útočit chtěl za každou cenu, byl Kimi Räikkönen. Snažil se dostat alespoň před čtvrtého Glocka, ale v zatáčce 10, která připomínala spíše nepovedenou šikanu, najel na obrubník a zamířil rovnou do svodidel. Tím se definitivně vyřadil z bojů o letošní titul mistra světa. Pak už k žádné změně v pořadí nedošlo a Fernando Alonso si dojel pro své první letošní vítězství. Nico Rosberg se v podobě druhého místa dočkal nejlepšího výsledku kariéry, na třetím místě dojel Hamilton. Za nimi se srovnali Glock a Vettel, kteří stále drží vysoký standard svých výsledků, pro šesté místo si dojel Heidfeld, dva body za sedmé místo získal Coulthard a osmý skončil po nenápadném výkonu Nakajima. Tým Williams dnes jako jediný bodoval s oběma jezdci a potvrdil svou teorii, že trať v Singapuru bude jeho vozům vyhovovat. Díky hrbolatému povrchu bylo potřeba nastavit vozy na vyšší světlou výšku. S tím se nejlépe vypořádal Renault, kterému takové nastavení sedí. V kombinaci se startem na měkčí směsi pneumatik a vhodně zvolené strategií to byl klíč k úspěchu. Co se týče situace v šampionátu, pomohl si Hamilton (84 bodů), který nyní vede o sedm bodů před Massou (77). Ve hře o titul je ještě Kubica (64). Naopak Räikkönena (57) už dohání Heidfeld (56). Alonso je s 38 body sedmý. V poháru konstruktérů se dostal do čela McLaren (135), který o bod předstihl Ferrari (134). Na čtvrté místo s velkou ztrátou na BMW Sauber (120) se díky Alonsově vítězství posunul Renault (51). Pátá je Toyota (46). Příští závod se jede za dva týdny na okruhu Fuji jako Velká cena Japonska.

Noční kvalifikaci v Singapuru vyhrál Felipe Massa

27. září 2008 v 18:55 | lewiskaa |  Kvalifikace
První noční kvalifikace na závod formule 1 se odehrála v režii hlavních kandidátů na titul. Vítězně z tohoto klání vyšel Felipe Massa, Lewis Hamilton odstartuje do GP Singapuru z druhého místa. Kvalifikace na městském okruhu v Marina Bay nabídla několik zajímavých momentů, první z nich hned v úvodní části. Jezdci Ferrari byli po svých prvních rychlých kolech nezvykle nízko, Räikkönenovi dokonce hrozilo, že do dalších bojů nepostoupí. Fin však odpověděl nejrychlejším časem úvodní části kvalifikace, Massa si nakonec rovněž s přehledem zajistil postup. Na konci první části kvalifikace nezvládl svůj vůz v nájezdu do třetí zatáčky Giancarlo Fisichella a při nárazu do bariér urazil přední přítlačné křídlo. Byl však schopen pokračovat a vrátil se do boxů. Kromě obou pilotů Force India nepostoupili dále ještě Rubens Barrichello, Sébastien Bourdais a Nelson Piquet. U Renaultu tak po slibných výkonech z volných tréninků zavládlo zklamání, ale to ještě nevěděli, co je čeká v druhé části kvalifikace. V té totiž hned v úvodu zradila technika Fernanda Alonsa, který musel svůj monopost odstavit v jedné z únikových zón. Španěl byl velmi naštvaný a není se čemu divit, zvítězil v druhém a třetím volném tréninku, takže se s ním počítalo na předních místech. Do potíží se také dostali jezdci McLarenu, zejména pak Lewis Hamilton, který v prvním měřeném kole vyjel mimo trať. Po prvních pokusech na tom byli podobně jako jezdci Ferrari v úvodní části kvalifikace, a tak museli znovu na trať bojovat o postup mezi nejlepších deset. Heikki Kovalainen se dokázal podstatně zlepšit a na druhém místě od sebe oddělil piloty Ferrari. Hamiltonův čas stačil pouze na osmé místo, z kterého se díky zlepšením ostatních pilotů propadl až na místo desáté. Hamilton byl pouze jednu desetinu sekundy od vyřazení z boje o pole position, což se projevilo značnou nervozitou v garáži McLarenu. V třetí části se ale začíná od nuly a Hamiltona předchozí napětí nijak nepoznamenalo. Po prvních pokusech v závěrečné části kvalifikace bylo pořadí na čele tabulky: Massa, Hamilton, Räikkönen a Vettel. Finský pilot Ferrari si prožil horkou chvilku v poslední zatáčce, když mu na dobře známém místě uklouzl vůz a rozkmital se. Räikkönen však neubral a pokračoval dále, což stačilo na třetí místo. V závěrečných pokusech se všichni tři první jezdci zlepšili, ale ve výsledku zůstalo pořadí stejné. Jediný rozdíl byl obrovský náskok Felipeho Massy na prvním místě. Z průběžného desátého místa se také dokázal zvednout Heikki Kovalainen, ale byl pomalejší než Robert Kubica, takže se musel spokojit s pátým místem. Za Fina se postaví druhý BMW Sauber Nicka Heidfelda. Vlajku Toyoty vezl v třetí části Timo Glock a vybojoval osmé místo, desítku nejlepší uzavřeli piloti Williamsu.

Plné znění rozhodnutí odvolacího soudu FIA

23. září 2008 v 20:11 | lewiskaa |  News
Během Velké ceny Belgie 7. září 2008 započítáváné do Mistrovství světa vozů formule 1 udělili sportovní komisaři penalizaci průjezd boxy jezdci se startovním číslem 22 (Lewis Hamilton) za porušení Článku 30.3 (a) Sportovního řádu a Článku 2 (g), Kapitoly 4, Přílohy L Mezinárodního sportovního kodexu. Jelikož byla penalizace průjezd boxy udělena na konci závodu, 25 vteřin bylo přičteno ke konečnému času jezdce v souladu s Článkem 16.3 Sportovního řádu. Článek 152 Mezinárodního sportovního kodexu praví, že penalizace průjezd boxy "nepodléhá odvolání". Vodafone McLaren Mercedes se proti rozhodnutí komisařů odvolal k Mezinárodnímu odvolacímu soudu v Paříži 22. září 2008. Po podání vysvětlení zúčastněných stran soud došel k závěru, že odvolání je nepřípustné. Mezinárodnímu odvolacímu soudu předsedal Philippe Narmino (Monako), volený prezident, dále zasedali Xavier Conesa (Španělsko), Erich Sedelmayer (Rakousko), Harry Duijm (Nizozemí) a Thierry Julliard (Švýcarsko). Poznámky pro tisk: Článek 16.3 Sportovního řádu praví: Sportovní komisaři mohou udělit jednu ze tří následujících penalizací každému jezdci, který se účastní incidentu a) Průjezd boxy. Pilot musí vjet do boxové uličky a vrátit se do závodu bez zastavení. b) Časová penalizace 10 vteřin. Pilot musí vjet do boxové uličky, zastavit na nejméně 10 vteřin a vrátit se do závodu. c) Pokles deseti míst na startu dalšího závodu. Pokud některá z penalizací a) nebo b) je udělena v posledních pěti kolech závodu nebo po něm, neaplikuje se Článek 16.3 b) a bude přičteno 25 vteřin ke konečnému času jezdce. Paragraf 5 Článku 152 Mezinárodního sportovního kodexu praví: Proti penalizaci průjezd boxy nebo zastavení v boxové uličce a dalším penalizacím specifikovanými v pravidlech pro konkrétní šampionát se nelze odvolat.

McLaren neuspěl v odvolání proti penalizaci Lewise Hamiltona v GP Belgie

23. září 2008 v 20:07 | lewiskaa |  News
"Nikdo nic neví, ale tipuju, že to prohrajem," řekl v pondělí F1sports testovací pilot McLarenu Pedro de la Rosa při naší snaze zjistit alespoň něco před tím, než FIA vydá tiskové prohlášení o den později. A měl pravdu. McLaren se svým odvoláním proti Hamiltonově penalizaci v Belgii neuspěl, protože se ani odvolat nemohl. Je tedy nadále platná penalizace průjezd boxy, resp. 25 vteřin k Hamiltonovu času, což znamená třetí místo v cíli inkriminovaného závodu. Bodový rozdíl mezi dosavadním lídrem šampionátu a jeho pronásledovníkem Felipem Massou je tak pouhý bod čtyři závody před koncem sezony.

McLaren se na vrácení bodů z GP Belgie nespoléhá

22. září 2008 v 13:49 | lewiskaa |  News
Letošní sezóna by byla vůči té loňské o něco ochuzena, kdyby alespoň jednou nezasedl Mezinárodní odvolací soud FIA. Ten se bude dnes zabývat odvoláním McLarenu proti penalizaci Lewise Hamiltona, která mu byla udělena v Grand Prix Belgie. Klíčový den šampionátu, tak by později mohlo být označováno pondělí 22. září, i když je možné, že rozhodnutí soudu padne až zítra. A co se dnes bude vlastně dít? Přípustnost odvolání Odvolací soud se bude nejdříve zabývat tím, jestli je odvolání proti trestu Lewise Hamiltona přípustné. Jelikož bylo britskému jezdci McLarenu připočteno k výslednému času z GP Belgie 25 sekund jako zástupný trest místo průjezdu boxovou uličkou, existují pochybnosti, zda se lze proti této penalizaci odvolat. Teprve pokud soud odvolání připustí, bude se zabývat rozhodnutím stewardů z GP Belgie. V opačném případě vše rychle skončí a výsledky se měnit nebudou. Zrušení/zachování trestu V případě, že by soud začal Hamiltonovu penalizaci znovu projednávat, výsledkem můžou být pochopitelně dva různé verdikty. McLaren tvrdí, že veškeré výhody získané zkrácením zatáčky Hamilton vrátil na cílové rovince, když se na chvíli zařadil za Kimiho Räikkönena. Proti tomu stojí názor stewardů, kteří Hamiltonovo gesto nepovažovali za dostatečné. V závislosti na tom, na čí stranu se odvolací soud přikloní, se může celkem podstatně změnit situace v šampionátu. Pokud budou uznány argumenty McLarenu, vrátí se ve výsledkové listině z Belgie Hamilton na první místo a Massa na druhé, tj. tam, kde jsme je viděli v cíli. To by zároveň znamenalo, že se Britův náskok v průběžné klasifikaci jezdců rozšíří z jednoho bodu na sedm, což by čtyři závody před koncem sezóny mohlo být rozhodující. V případě potvrzení verdiktu stewardů se nic měnit nebude a dva hlavní kandidáty na titul bude před GP Singapuru dále dělit jediný bod. A co můžeme od odvolacího soudu očekávat? V zásadě jsou pravděpodobné dvě varianty, které by ale Hamiltonovi nepomohly. Ta první by nastala v případě, kdy by soud označil odvolání za nepřípustné, což by znamenalo rychlý konec této kauzy. Pokud by soud odvolání připustil a projednal ho, dá se očekávat, že potvrdí verdikt stewardů. Předpokládat se to dá z toho důvodu, že po Grand Prix Belgie se ze strany Mezinárodní automobilové federace dostalo jezdcům vysvětlení, jak se zachovat v situacích jako je ta, která nastala mezi Hamiltonem a Räikkönenem v Belgii. Jezdec, který si zkrátil zatáčku, má vrátit zpět získanou pozici a případný další útok odložit o jednu zatáčku. Těžko lze tedy předpokládat, že by odvolací soud popřel toto nově vydané nařízení. Odvolací řízení Do Paříže dnes kromě představitelů týmu McLaren přicestuje i Lewis Hamilton, aby se zúčastnil řízení před odvolacím soudem. Výkonný ředitel stáje z Wokingu Martin Whitmarsh k tomu však uvedl, že se jeho tým na změny ve výsledcích nespoléhá. "Vše co můžeme udělat, je prezentovat fakta. Většina lidí, kteří se dívali, by řekli, že si zvítězit zasloužil Lewis, ne Felipe. Možná v tom nejsem úplně nestranný, ale jsem přesvědčen, že si to většina lidí myslí. Prezentujeme data a výsledek bude takový, jaký bude." "Na ty body se nespoléháme, v současnosti vedeme šampionát o jediný bod a náskok můžeme v dalších závodech rozšířit," řekl Whitmarsh. Řízení před Mezinárodním odvolacím soudem začalo v 10 hodin v Paříži.

Výslovnost jmen jezdců

21. září 2008 v 20:37 | lewiskaa |  Zajímavosti
Tady máte vyslovnost jmen jezdců přímo od nich - ODKAZ -

Mechanici McLarenu si vystřelili z Martina Whitmarshe

21. září 2008 v 18:16 | lewiskaa |  Zajímavosti
Mechanici si vystřelili z Martina Whitmarshe Když Martin Whitmarsh představoval monopost McLarenu na premiérový noční závod v Singapuru netušil, že si z něj mechanici takhle vystřelí! Když Martin Whitmarsh mluvil s novináři a představoval monopost pro nadcházející závod v Singapuru, tak mechanici týmu Vodafone McLaren Mercedes kolem něj procházeli s různými díly a Martin Whitmarsh se dál bavil s novináři. Poté co domluvil a ukázal na monopost tak málem dostal infarkt. - ODKAZ -

Jezdecká složení - 2009 - podrobnější

20. září 2008 v 18:36 | lewiskaa |  News
Formule 1 se nachází v poslední třetině sezony a spekulace ohledně jezdeckých složení na příští rok jsou o poznání klidnější než v minulých letech. Je to také dáno skutečností, že všichni skutečně čekají na to, jak se rozhodne Fernando Alonso. Právě dvojnásobný šampion je tím, kdo může významně ovlivnit pohyb na trhu jezdců. Možností ale není příliš mnoho, spousta jezdců má buď smlouvy nebo jsou již potvrzeni. Týmů, kam by Fernando Alonso chtěl jít, také mnoho není. Podle všeho má již nějaké dohody uzavřené s Ferrari, ale až od roku 2010. Příští rok u Ferrari zůstávají Felipe Massa a Kimi Räikkönen, oba mají uzavřené smlouvy, ačkoli Räikkönena svět formule 1 znechucuje natolik, že je to znát letos i na dráze. BMW nic nepotvrdí ještě nějakou dobu, byť má Nick Heidfeld smlouvu na příští rok a u ROberta Kubici již využilo své opce, ačkoli to Mnichov neoznámil. V případě Heidfelda ale existence smlouvy nic neznamná. Mario Theissen, pokud bude přesvědčen, že je to ve prospěch týmu, jeho služby buď pronajme jinde, nebo jej nechá stát mimo auto, i kdyby jej měl platit (viz Jacques Villeneuve a jeho nahrazení Kubicou). Renault je ještě větší záhadou. Francouzská automobilka čeká na Alonsovo rozhodnutí a není si jistá, zda chce Nelsona Piqueta. Ten má totiž pozici vedle Alonsa hodně těžkou. Tady si netroufá zatím odhadovat ani náš magazín, byť se Formule.cz ptá, kam by Alonso šel. Jeho jedinou možností je roční angažmá u Hondy, kde by o místo přišel Rubens Barrichello. Oproti tomu Williams má jasno, tam zůstává Nico Rosberg a díky Toyotě také Kazuki Nakadžima, leda by Nakaždima zamířil přímo do Toyoty. To by pak do Williamsu šel opačným směrem Timo Glock. Ještě jasnější je situace u Red Bullu, jak Mark Webber tak Sebastian Vettel již byli potvrzeni a neoficiálně u Toyoty zůstávají také Jarno Trulli a Timo Glock, ale oba dva mají smlouvu, takže zde důvod ke změnám není. Horkými sedačkami jsou místa u Toro Rosso coby žádaná vstupní brána pro mnohé. Okruh kandidátů se ale zúžil na Sébastiena Buemiho a Bruna Sennu. Spolumajitel týmu Gerhard Berger usiluje o Sennu, zatímco druhý šéf (od Red Bullu) Franz Tost a poradce Red Bullu Helmut Marko prosazují Buemiho. Oba u Toro Rosso určitě neskončí, stáj to myslí s formulí 1 vážně, a tak jeden z jezdců musí být zkušeným závodníkem formule 1. Sébastien Bourdais zatím neoslnil, což je dáno také velkým stínem Sebastiana Vettela, který jej na něj hází. Není však vyloučeno, že by si místo mohl udržet. V souvislosti s Toro Rosso se hovoří i o Takumu Satovi nebo Antohnym Davidsonovi, kteří se před Tureckem kvůli odchodu Super Aguri ocitli bez angažmá. U indického týmu Force India nemají dvakrát důvod jezdce měnit, což již naznačil šéf Force India Vijay Mallya. Podobně Hamilton a Kovalainen jsou u McLarenu potvrzeni. FERRARI Kimi Räikkönen (Finsko) Felipe Massa (Brazílie) BMW Robert Kubica (Polsko) Nick Heidfeld (Německo) RENAULT Fernando Alonso (Španělsko), nenahradí-li u Hondy Barrichella ??? WILLIAMS Nico Rosberg (Německo) Kazuki Nakadžima (Japonsko) RED BULL Mark Webber (Austrálie) Sebastian Vettel (Německo) TOYOTA Jarno Trulli (Itálie) Timo Glock (Německo) TORO ROSSO ??? ??? HONDA Jenson Button (Velká Británie) Rubens Barrichello (Brazílie), nevystřídá-li jej Alonso FORCE INDIA Giancarlo Fisichella (Itálie) Adrian Sutil (Německo) McLAREN Lewis Hamilton (Velká Británie) Heikki Kovalainen (Finsko) Zdroj: Formule.cz

Jezdecká složení 2009 - průběžně

20. září 2008 v 18:26 | lewiskaa |  News
Formule 1 opustila Evropu a nachází se v závěrečné fázi šampionátu, která bude určitě psychicky náročná nejen pro jezdce a týmy samotné, ale i pro fanoušky formule 1. Vždyť čtyři závody před koncem dělí zbývající vážné uchazeče o titul, Hamiltona a Massu, jeden bod! Letošní kolotoč spekulací však nemá takové otáčky, jak jsme byli zvyklí. Jak se ukázalo, brzdou nebyl ani tak se svou nerozhodností Alonso, jako spíše jednání uvnitř Ferrari o Räikkönenově budoucnosti. FERRARI Kimi Räikkönen (Finsko) Felipe Massa (Brazílie) Räikkönen nejen potvrdil, že zůstává až do konce sezony 2009 dle původní smlouvy, ale v Monze stávající smlouvu ještě o rok prodloužil. Do konce sezony 2010 mají Massa i Räikkönen týmovou příslušnost potvrzenou. BMW Robert Kubica (Polsko) ??? (???) Přímočarý polský závodník Kubica občas vyrobí nějaké ty vrásky na čele Maria Theissena - Kubica by přirozeně pod zadnicí něco, s čím bude moci bojovat proti Ferrari a McLarenu. Ale současné zprávy v médiích o horšícím se vztahu mezi jezdcem a týmem jsou jen dalším důsledkem internetového informačního moru. Kubica podle informací F1sports zůstává s BMW i příští rok, ale mnichovská automobilka si s oficiálním potvrzením hlavu nedělá. Současný týmový kolega Nick Heidfeld vysloveně bojuje o záchranu v týmu a rozhodnutí u BMW ještě nepadlo. Musíme čekat. Není tajemstvím, že BMW by rádo získalo služby Fernanda Alonsa. Je tedy zřejmé, že BMW se o Heidfeldovi nerozhodne dříve než se Alonso rozhodne o sobě samém. RENAULT ??? (???) ??? (???) Pokud si Fernando Alonso řekne, zůstává u Renaultu. Jeho dalšími reálnými možnostmi jsou BMW a Honda. Alonso však nemusí se svým rozhodováním nijak spěchat, podobně jako loni. Horší to má Nélson Piquet, částečně (nebo možná hlavně) také díky Alonsovi, protože ten Piquetovi, týmu i veřejnosti ukazuje, co se se současným renaultem dá dokázat. WILLIAMS Nico Rosberg (Německo) ??? (???) Williamsovo prohlášení, že "nikdo nemá tolik peněz, aby si mohl Rosberga dovolit" možná vejde do dějin, ale minimálně nás přesvědčilo, že Rosberg skutečně zůstává u Williamsu. Kazuki Nakadžima jezdí pro Williams zejména díky Toyotě, která týmu dodává motory (v balíčku s Nakadžimou totiž vyjdou levněji). Potvrzeno nic nebylo, ale zatím není důvod, aby to tak nebylo i nadále, byť by si Williams a Patrick Head nejspíše přáli někoho silnějšího. RED BULL Mark Webber (Austrálie) Sebastian Vettel (Německo) Mark Webber si užívá chvil, kdy je stabilně lepším pilotem než odcházející David Coulthard, ale co přinese příští rok, kdy mu parťákem bude momentální megastar Sebastian Vettel, není jasné. Magazín F1sports odhalil, že vztah mezi Coulthardem a Webberem není z nejrůžovějších, hlavním důvodem je lehce předimenzovaná Webberova snaha vidět sebe sama jako jednoho z nejlepších (prohlášení "lidi jako a M. Schumacher" jsou prý na denním pořádku), na což není veterán Coulthardova typu dvakrát zvyklý. A právě tuto Webberovu sebejistotu by mohl ohrozit právě Vettel. Máme se na co těšit... TOYOTA Jarno Trulli (Itálie) Timo Glock (Německo) Týmový šéf John Howett F1sports potvrdil, že Timo Glock zůstává u Toyoty. "Máme s ním mnohaletou smlouvu, není tajemstvím, že s námi bude i příší rok," řekl Howett doslova. S Trullim by to nemělo být jiné. TORO ROSSO ??? (???) ??? (???) Jisto jistě nejžhavější místa pro manažery neangažovaných jezdců. Spolumajitel Toro Rosso Franz Tost sice švýcarskému listu Le Matin řekl, že máme brát "jako oficiální prohlášení" skutečnost, že Sébastien Buemi bude pro Toro Rosso v roce 2009 jezdit, ale podle všeho se jedná o individuální Tostovu akci. "Je nesmysl, aby se o angažmá jezdce rozhodlo den po testech," řekl F1sports náš zdroj přímo v týmu. Přesto je Buemi skutečně největším favoritem, ačkoli spolumajitel týmu Gerhard Berger by rád u týmu Bruna Sennu. Budoucnost Sébastiena Bourdaise je ve hvězdách, Toro Rosso ještě nerozhodlo. Pro tým v Jerezu testoval také Japonec Takuma Sató. HONDA ??? (???) ??? (???) Malé červencové faux pas Rosse Brawna bylo rychle korigováno na příkaz z Tokia. Ačkoli Brawn odpověděl jednoznačné "ano"na otázku, zda budou Button a Barrichello jezdit pro Hondu nadále, vedení Hondy zbrdzilo jeho očekávání, protože začalo usilovat o Fernanda Alonsa. "Čekáme na jeho rozhodnutí," přiznal v Belgii pro F1sports Ross Brawn. Musíme tedy čekat s Hondou. FORCE INDIA ??? (???) ??? (???) Ačkoli Giancarlo Fisichella v Itálii prohlásil, že "příští rok budeme určitě spolupracovat dále", F1sports se podařilo zjistit, že ve skutečnosti rozhodnuto ještě nebylo. Force India pouze rozhodl o posunutí termínu, ve kterém se rozhodne, zda tým opci na Fisichellu využije či nikoli. Na potvrzení si budeme muset počkat i u Adriana Sutila, a to navzdory dřívějšímu prohlášení šéfa týmu Vijaye Mallyi, že problémem nejsou jezdci, nýbrž auto. McLAREN Lewis Hamilton (Velká Británie) Heikki Kovalainen (Finsko) Hamilton má dlouholetou smlouvu a Kovalainen byl pro rok 2009 potvrzen nedávno. Ideální harmonii v týmu by mohla rozkývat jen absence letošních titulů. ZDROJ: f1sports.cz

GP Itálie vyhrál Sebastian Vettel

15. září 2008 v 17:26 | lewiskaa |  GP a jiné události
Při Velké ceně Itálie na tradičním okruhu v Monze kraloval italský vůz. Nejednalo se však o rudý monopost z Maranella, ale o Toro Rosso s motorem Ferrari řízené německým talentem Sebastianem Vettelem. Jestliže Vettelova včerejší pole position se dá částečně vysvětlit nestandardními podmínkami, které na trati panovaly, v závodě už se o náhodě mluvit nedá. Němec maximálně využil příležitosti a bezchybným výkonem si dojel pro první výhru v kariéře. Stal se tak 101. jezdcem, kterému se podařilo zvítězit v grand prix, navíc nejmladším vítězem historie. Poprvé se rovněž radovala stáj Toro Rosso, která navazuje na bývalý italský tým Minardi. Šťastného Vettela doprovodili na stupně vítězů ještě Heikki Kovalainen a Robert Kubica, který stál právě v Monze před dvěma lety poprvé na stupních vítězů závodu F1. Již výsledek včerejší kvalifikace sliboval dramatický průběh Velké ceny Itálie. Překvapivého polesittera Vettela sice v první řadě doplnil Kovalainen, ale Felipe Massa vyrážel do závodu ze šestého místa, Kimi Räikkönen až ze čtrnáctého a Lewis Hamilton dokonce z patnáctého. Napjatě se tedy očekávaly stíhací jízdy... Mokro bylo i v samotném závodě. Díky nepříznivému počasí se tedy ředitelství závodu rozhodlo, že jezdci vyrazí do velké ceny z letmého startu. Hned na začátku přišel o naději na dobrý výsledek druhý pilot stáje Toro Rosso Sébastien Bourdais, který rovněž v kvalifikaci podal skvělý výkon. Jeho vůz se totiž nepodařilo rozjet. Místo ze čtvrtého tak nakonec startoval až z dvacátého místa. Po dvou kolech za safety carem se konečně začalo závodit. Přestože Vettel dosud ve Formuli 1 letmý start z první pozice neabsolvoval, počínal si velmi zkušeně. V pravou chvíli závodnímu poli mírně poodjel, takže již na začátku získal mírný náskok. Za ním následovali Kovalainen, Webber, Rosberg, Massa, Trulli, Alonso a Glock. Právě poslední dva jmenování se od začátku navzájem předjížděli. Za nimi Kubica prosvištěl kolem týmového kolegy Heidfelda. V 5. kole Hamilton poprvé zaútočil na Räikkönena, ale po zkrácení šikany se Angličan po předchozích zkušenostech opět zařadil za Fina. I na mokrých pneumatikách bylo trať obtížné zvládat. Přesvědčil se o tom například Glock. Räikkönen pak sváděl boj s Fisichellou, který se stále držel na skvělém jedenáctém místě, kapitulovat musel až v 9. kole. Ital v indických službách brzy klesl i za Hamiltona, který v 11. kole v zatáčce Lesmo 1 opět zaútočil na Räikkönena. Tentokrát úspěšně. Nutno podotknout, že souboj vedoucího muže celkové klasifikace s obhájcem titulu bychom čekali jinde než na jedenáctém místě. Jediným odstoupivším za celý závod se stal v 15. kole Giancarlo Fisichella, který si poškodil přední křídlo při kontaktu s Coulthardem a s neovladatelným vozem narazil do bariéry z pneumatik. Na bodovaných místech v té době bojovali především Massa s Rosbergem o čtvrté místo. Za bodovanými pozicemi nejvíce předjížděl Hamilton, který v 15. kole předjel Heidfelda, v 16. Glocka, v 17. Kubicu a v 19. Alonsa. Ve 22. si pak Angličan vyšlápl i na domácího Trulliho. Zkrátil si však šikanu, a tak pustil Itala opět před sebe. O kolo později už mu útok vyšel. Ve 24. kole se v první zatáčce dostal před Rosberga. Naopak Räikkönen se stále nemohl dostat před Heidfelda. Jezdci z čela závodního pole zamířili na zastávky v boxech v rozmezí od 19. (Vettel) do 22. kola (Kovalainen, Webber, Massa). Na těchto příčkách však ke změnám v pořadí nedošlo. Räikkönen zajížděl do boxů v 27. kole až z dvanácté pozice. Hamilton zamířil na první zastávku dokonce o kolo později. V té chvíli jel druhý s vteřinovou ztrátou na Vettela. Na trať se vrátil jako desátý. Druhé zastávky začal tentokrát Massa, který zamířil do boxů ve 34. kole z páté pozice. O kolo později ho následovali Kovalainen a Webber. Svou první zastávku absolvoval Kubica. Zatímco včera Webber ve svém prohlášení uvedl, že si dával pozor v Ascariho šikaně, dnes tam dostal hodiny. Profitoval z toho Massa. Vzhledem k podmínkám na trati všichni jezdci pro závěr závodu zvolili variantu mokrých pneumatik "standard". Räikkönen si pro ně zajel v 36. kole a Hamilton, který měl původně natankováno až do konce závodu a do boxů už se nechystal, v 37. Angličan totiž původně očekával, že v závěru přijde déšť, a měl obuto do "extrémního" mokra. Svůj boj však nevzdal a brzy po výjezdu na nezahřátých pneumatikách dokázal předjet Webbera. V čele nadále kroužil Vettel s pohodlným náskokem před Kovalainenem. Zastávky pomohly Alonsovi, který se posunul na čtvrté místo. Musel se však bránit útokům Heidfelda a Massy. Kubicu strategie jedné zastávky vynesla na třetí místo. Webber naopak klesl až na osmé. Hamilton jezdil sedmý. Zcela mimo body vypadly obě Toyoty, které musely do boxů potřetí, a Rosberg, jehož stáj Williams slavila v Monze 500. start v F1. Došlo i na drobné chyby ve středu pole. Coulthard absolvoval výlet mimo trať a na trávě se sklouzl také Piquet. Oba však v závodě pokračovali. Räikkönen si v závěru alespoň částečně spravil chuť, když předjel Nakajimu a Piqueta a zajel nejrychlejší kolo. Na body už ale nedosáhl. Ke konci ještě kolidovali Nakajima s Coulthardem. Úlomky z jejich vozů překážely v zatáčce Parabolica, ale naštěstí nikomu z jezdců nezpůsobily defekt. Vettel udržel svůj náskok až do cíle a zaslouženě zvítězil. Kovalainen se spokojil s druhým místem, když v cíli prohlásil, že na Vettela dnes zkrátka neměl. Na stupních vítězů oba jezdce doplnil Kubica. Alonso nakonec udržel čtvrté místo před Heidfeldem a Massou. Hamilton díky sedmému místu stále udržel vedení v celkové klasifikaci, byť jen o bod. Osmý Webber měl možná po kvalifikaci větší ambice. Räikkönenova stíhací jízda stačila jen na deváté místo. Bodovat se nepodařilo ani pilotům Toyoty či Hondy. V celkové klasifikaci vzhledem k nízkým bodovým ziskům kandidátů na titul nedošlo k výraznějším změnám. Hamiltonův (78 bodů) náskok před Massou (77) se snížil na jeden bod, třetí Kubica (64) se vzdálil Räikkönenovi (57), na kterého se naopak dotahují Heidfeld (53) a Kovalainen (51). V poháru konstruktérů McLaren (129) snížil ztrátu na Ferrari (134) na pět bodů. BMW Sauber (117) se o celkově třetí pozic momentálněi bát nemusí, naopak Renault (41) už bodově vyrovnal Toyotu. Díky Vettelově vítězství se Toro Rosso posunulo na šesté místo před mateřský Red Bull. Za dva týdny čeká Formuli 1 velká premiéra. Pojede se za umělého osvětlení v ulicích Singapuru. ZDROJ:f1sports.cz

V deštivé kvalifikaci na GP Itálie slavil Sebastian Vettel i celé Toro Rosso

14. září 2008 v 17:05 | lewiskaa |  Kvalifikace
Kvalifikace na Grand Prix Itálie byla bez pochyb ta nejdramatičtější ze všech, které jsme v letošní sezóně doposud viděli. O napínavý průběh všech tří částí se postaralo počasí, které všichni očekávali o týden dříve v Belgii. V Monze v průběhu celé kvalifikace pršelo a vítězství si připsal Sebastian Vettel. U Toro Rosso budou mít hned několik důvodů k oslavám, jedná se o první pole position týmu a Vettel se stal nejmladším pilotem v historii F1, který dokázal kvalifikaci vyhrát. O dramatické chvíle nebyla nouze již od samotného začátku první části, jezdci příliš neváhali a vydali se na trať, aby měli co nejvíce pokusů pro zajetí rychlého kola v zatopeném královském parku. O zrádných podmínkách podal důkaz Nick Heidfeld, který se roztočil v Parabolice ještě v zaváděcím kole. Němec však nevyjel až do štěrku, takže mohl pokračovat dále. Pořadí se každým kolem měnilo, ale nejrychlejší byli nakonec jezdci McLarenu. Mokré trati dokázal rovněž využít Giancarlo Fisichella, který zajistil historicky první postup stáje Force India do druhé části kvalifikace, jinak na nepostupových pozicích nikdo vyloženě nepřekvapil. Prostřední část byla pravděpodobně ta nejdramatičtější a vzpomínat na ní v dobrém nebudou top týmy. Zhruba v její polovině totiž déšť zesílil a kdo do té doby neměl na kontě rychlý čas, neměl již téměř žádnou šanci si ve zbývajících minutách polepšit. Hamilton navíc ztratil v úvodu čas tím, že zkusil přechodné pneumatiky, musel se ale ihned vrátit do boxů a přezout. Stalo se to osudné především Räikkönenovi a Hamiltonovi, kteří byli v té chvíli mimo postupovou desítku a i když se poté snažili jak jen mohli, na postup to zdaleka nestačilo. Hrdinou těchto okamžiků se stal Felipe Massa, který byl rovněž za první desítkou, ale dokázal se zlepšit a odsunul tak Roberta Kubicu. Přemíra snahy o postup byla vidět zejména v zatáčce Ascari, na jejímž výjezdu měl problémy Räikkönen, Hamilton a Kubica se na stejném místě dokonce dostali do hodin. Beznadějné podmínky posledních minut dokreslila rádiová komunikace týmu Red Bull Racing pro Davida Coultharda: "Máme dobrou a špatnou zprávu. Ta dobrá je, že jsi rychlejší než Räikkönen a Hamilton, ta špatná, že jsi třináctý." Spokojený mohl být Felipe Massa, který jako jediný z kandidátů na titul postoupil do závěrečné části. Ta se odehrála v klidnější atmosféře, jezdci kroužili a snažili se o nejlepší čas, přičemž nejvyrovnanější souboj se uskutečnil na čele výsledkové listiny. Heikki Kovalainen byl rychlý ve všech třech částech kvalifikace a na závěr jen těsně podlehl Sebastianu Vettelovi. U Toro Rosso vypuklo obrovské nadšení podpořené čtvrtým místem Sébastiena Bourdaise, který se mezitím stihl roztočit na výjezdu z Ascari. Před Francouze se do čela druhé řady postaví Mark Webber, je to jeho letošní druhý nejlepší kvalifikační počin. Felipe Massa se nakonec postaví až do třetí řady za Nica Rosberga. Toyota podala výkon, který od ní známe i na suchu, Jarno Trulli skončil sedmý, Timo Glock devátý. Podobně dopadl Fernando Alonso na osmém místě. Robert Kubica nakonec nemusel svému týmovému kolegovi postup do první desítky příliš závidět, protože se na startovním roštu postaví těsně za něj, bude mít ale výhodu volby množství paliva. ZDROJ: f1sports.cz

Räikkönen porušil pravidla, ale potrestán nebyl

9. září 2008 v 21:03 | lewiskaa |  News
Nejprve byl penalizován Timo Glock, poté Lewis Hamilton. Ale co Kimi Raikkonen? Ten taktéž porušil pravidla, zapomněli na něj snad komisaři? Ferrari potvrdilo, že komisaři se nevyptávali na Raikkonena, jenž předjel Hamiltona pod žlutými vlajkami. Ve chvíli, kdy Hamilton projel pod šachovnicovým praporkem, začalo vyšetřování vozu se startovním číslem 1 (Raikkonen) a 22 (Hamilton). Hamilton byl vyšetřován za zkrácení šikany, která mu podle komisařů pomohla k předjetí Raikkonena. Finský závodník byl do vyšetřovací akce zapojen také, ale z důvodu posouzení situace. O tom, že ve chvíli vyvěšení žlutých vlajek, kvůli výjezdu Nica Rosberga, předjel Hamiltona, se jaksi zapomnělo. Zatímco Hamilton evidentně zpomalil, Raikkonen svého soupeře předjel a navíc musel vyjet lehce mimo dráhu, aby nedošlo ke kolizi. Přestože celý incident byl nesmírně nebezpečný, stewardi ho nakonec nechali bez povšimnutí. Na otázku, zdali probíhala nějaká komunikace mezi Ferrari a komisaři, Stefano Domenicali odpověděl: "Ne, ne, rozhodně ne. Když nás svolali, ptali se nás pouze na manévr v poslední šikaně."

McLaren podal odvolání

9. září 2008 v 20:53 | lewiskaa |  News
McLaren oznámil ve Spa-Francorchamps úmysl odvolat se proti penalizaci Lewise Hamiltona, učinil tak v časovém limitu jedné hodiny od oznámení rozhodnutí, který určují pravidla. Samotné odvolání však podal až dnes. "Na základě našeho rozhodnutí oznámit úmysl odvolat se proti penalizaci udělenou stewardy FIA Lewisi Hamiltonovi v GP Belgie 2008 potvrzujeme, že jsme odvolání podali. Lewis Hamilton incident popsal následovně," uvedl Martin Whitmarsh. "V závěrečné fázi závodu jsem konzistentně doháněl Kimiho, kolo za kolem a tři kola před koncem jsem se dostal dostatečné blízko, abych se ho pokusil předjet v nájezdu do poslední šikany," vysvětloval Hamilton. "V brzdné zóně před prvním vrcholem zatáčky se mi podařilo dostat se lehce před něj. On mi to vrátil před druhým vrcholem zatáčky, ale když to udělal, nenechal mi na vnitřní stopě žádný prostor. Jedinou možnost, kterou jsem měl, abych zabránil kolizi, bylo proto projet druhý vrchol zatáčky rovně." "Z druhé zatáčky jsem vyjel před Kimim a proto jsem na chvíli na rovince ubral, abych zajistil, že se Kimi vrátí dopředu. Tým mi také prostřednictvím vysílačky řekl, abych Kimiho nechal předjet, což jsem už udělal. V důsledku toho Kimi projel cílovou čáru přede mnou a o 6,7 km/h rychleji než já." "Poté, co jsem Kimimu umožnil zcela mě předjet, přejel jsem z levé strany trati na pravou, minul jsem přitom zezadu Kimiho. Poté jsem na Kimiho zaútočil na vnitřku první zatáčky a úspěšně jsem ho vybrzdil." Martin Whitmarsh dodal, že se týmu dostalo ujištění o správnosti Hamiltonova jednání: "Z boxové zdi jsme vedení závodu požádali o potvrzení, že souhlasí s tím, jak Lewis nechal Kimiho předjet a oni dvakrát potvrdili, že pozice byla vrácena způsobem, který byl ´OK.´" "Pokud by vedení závodu vyjádřilo jakékoliv připomínky ohledně Lewisova konání v tu dobu, řekli bychom Lewisovi, ať nechá Kimiho podruhé předjet." Za předpokladu, že FIA uzná odvolání jako přípustné, rozhodne o definitivním výsledku Grand Prix Belgie Mezinárodní odvolací soud FIA, který by měl vyvrátit či potvrdit rozhodnutí tří stewardů ze Spa. Jeden z nich, Surinder Thathi, však mezitím odmítl veškerá nařčení ze zaujatosti či konspirace vůči týmu McLaren. "Nebyla to žádná konspirace vůči nikomu, včetně McLarenu. Zachovali jsme se profesionálně a v rámci pravidel FIA. Hamilton si zkrátil zatáčku cestou mimo trať," řekl Thathi. "Měli jsme na výběr mezi udělením časového trestu a penalizací deseti míst na startovním roštu v příští Grand Prix. Zvolili jsme ten první a udělili penalizaci 25 sekund." "Vím, že jsem teď ve Velké Británii velmi nepopulární osoba, ale dělal jsem svojí práci a vím, že jsem se zachoval profesionálně."

McLaren se proti penalizaci Lewise odvolá

7. září 2008 v 20:18 | lewiskaa |  News
Grand Prix Belgie nabídla divákům dramatický závěr, když tradiční ardenské počasí přineslo dešťovou přeháňku. V posledních kolech se strhla bitva mezi vedoucím Kimim Räikkönenem a druhým Lewisem Hamiltonem. Důležitý okamžik nastal v zatáčce Bus Stop před cílovou rovinkou, když se Hamilton nevešel vedle Räikkönena a šikanu si zkrátil. Na rovinku vyjel před Finem, ale protože si byl vědom zisku výhody, pustil ho zpět před sebe. Okamžitě poté však znovu zaútočil a pilota Ferrari zdolal v La Source na konci cílové rovinky. Stewardi po závodě oznámili, že se tento incident stal předmětem vyšetřování a výsledkem byla penalizace 25 sekund pro Lewise Hamiltona. Ten se tak ve výsledkové listině posunul na třetí místo za Heidfelda a Massa získal vítězství. Tím se také dramaticky změnila situace v šampionátu, zatímco na stupních vítězů Hamilton slavil navýšení svého náskoku na 8 bodů, nyní na něj Massa ztrácí body pouze 2. Odůvodnění pro Hamiltonův trest znělo následovně: "Na základě zprávy od ředitele závodu, setkání s týmem a manažery dotčených týmů, stewardi shledali, že došlo k porušení pravidel soutěžícím a udělili uvedený trest." Hamilton byl potrestán za to, že si "zkrátil šikanu a získal výhodu." Porušil tak článek 30.3 (a) sportovních regulí a článek 2 (g) ze 4. kapitoly přílohy L Mezinárodního sportovního kodexu. Podle článku 16.2 (a) Sportovních regulí by Hamilton býval dostal penalizaci průjezdu boxovou uličkou, kdyby se tento incident odehrál dříve v závodě. Jelikož se vše událo až těsně před koncem, tak mu bylo k výslednému času připočteno 25 sekund. FIA zároveň uvedla, že McLaren oznámil svůj úmysl se proti tomuto trestu odvolat. To znamená, že o definitivním výsledku Grand Prix Belgie rozhodne Mezinárodní odvolací soud FIA, který je všem dobře známý z loňské sezóny. Šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali komentoval inkriminovaný moment ze souboje mezi Räikkönenem a Hamiltonem: "Osobně si myslím, že to bylo trochu přehnané. V závodech jsou souboje běžné, ale problém je, když takovým manévrem získáte výhodu, to je to podstatné. Takže to by se mělo zvážit." "Jaká je skutečná výhoda, kterou za takových okolností získáte a můžete využít v následující situaci v první zatáčce? To je dle mého názoru to nejdůležitější. Ale takové jsou závody." K samotnému trestu se však Domenicali vyjádřit nechtěl: "Jak jsem řekl vašim italským kolegům, nemáme ve zvyku taková rozhodnutí komentovat. Jediné co můžu říct je, že jakmile jsme byli předvoláni stewardy, vysvětlili jsme jim naší pozici a to bylo vše." "Stewardi si určitě také vyslechli Hamiltona a rozhodnutí je, jaké je. My to dále komentovat nebudeme." Domenicali na závěr zdůraznil, že Ferrari stewardům nepodalo žádný oficiální protest, který by inicializoval vyšetřování v této záležitosti. ZDROJ:f1sports.cz

V Belgii získal pole position Lewis Hamilton

7. září 2008 v 20:09 | lewiskaa |  Kvalifikace
Sobota znamenala ve Spa-Francorchamps obrat v souboji Ferrari vs. McLaren, zatímco v pátek byly rychlejší italské monoposty, kvalifikaci dnes vyhrál Lewis Hamilton. Odpolední počasí v Belgii tentokrát jezdcům přálo, na začátku kvalifikace jezdci vyjeli na suchou trať. Před koncem první části byl k historicky prvnímu postupu Force India blízko Adrian Sutil, ale v závěrečných sekundách byl ze čtrnácté pozice odsunut zpět mimo první patnáctku. Kromě jezdců Hondy, kteří se celý víkend ve Spa trápí, neprošel sítem první části ještě Kazuki Nakajima, který si týmu stěžoval na chování vozu. O šok se postaral Sébastien Bourdais, který v samotném závěru zajel nejrychlejší kolo a ve výsledkové listině mu patřilo první místo. Nico Rosberg sice na rozdíl od týmového kolegy postoupil, ale dále byl nejpomalejší a do závodu odstartuje z patnáctého místa. Druhá část kvalifikace přinesla zklamání do garáže Toyoty, protože ani jeden pilot japonského týmu nepostoupil. Poloviční úspěch slavili u Red Bullu a Renaultu, do bojů o pole position se probojovali pouze Webber a Alonso. Naopak u týmu Toro Rosso mohla panovat spokojenost, protože Bourdais a Vettel nastoupili do poslední části kvalifikace a potvrdili tak ohromný vzestup formy z Valencie. První rychlá kola potvrdila dojmy z třetího volného tréninku a provizorní první řadu zaujali jezdci McLarenu v čele s Hamiltonem. Třetí byl Räikkönen, čtvrtý Heidfeld a Massa až pátý. Felipe Massa se ale dokázal ve svém druhém pokusu významně zlepšit a zajel čas, který ho posunul na první místo. Lewis Hamilton měl však vše pod kontrolou a když projel cílem, měl před brazilským rivalem znovu výrazný náskok. Své druhé pokusy následně dokončili Finové Räikkönen a Kovalainen, na které zbyla druhá řada, přičemž Räikkönen podlehl v národním souboji méně zkušenému kolegovi z McLarenu. Radost měl na konci kvalifikace i Nick Heidfeld, který obsadil páté místo za velkou čtyřkou, navíc velkým rozdílem překonal týmového kolegu Kubicu, kterému patří osmé místo. Jezdce BMW Sauberu od sebe oddělili Alonso s Webberem. Seb a Seb nakonec první desítku uzavřeli, Vettel dokonce vyčkával většinu poslední části v garáži a v závěru vyjel pouze k jednomu měřenému pokusu. ZDROJ: f1sports.cz

GP Belgie vyhrál Felipe Massa, po penalizaci Lewise

7. září 2008 v 19:33 | lewiskaa |  GP a jiné události
Už to vypadalo, že si Kimi Räikkönen po skvělém startu ze čtvrtého místa dojede pro čtvrté vítězství ve Spa v řadě. Meteorologové však pro několik závěrečných kol předpověděli déšť. A ten také skutečně přišel. Poslední dvě kola se nesla ve znamení strhujícího souboje mezi Räikkönenem a Lewisem Hamiltonem, který si déšť přál. Fin s Angličanem se v závěru závodu postarali o krásný dramatický souboj. Nakonec však nezvítězil ani jeden z nich. Räikkönen v zápalu boje rozbil své Ferrari o svodidla. Hamilton sice projel vítězně cílem a slavil na stupních vítězů, ale podle aktuálních zpráv po závodě obdržel penalizaci 25 sekund za zkrácení šikany při souboji s Räikkönenem na konci 42. kola. Klesl tedy až na třetí místo. Vítězem byl vyhlášen Felipe Massa, na druhé místo se posunul Nick Heidfeld, kterému vyšel tah s přezutím na mokré pneumatiky. Vraťme se však na začátek. Zhruba hodinu před startem nad tratí pršelo a na některých místech okruhu (zejména v prostoru startu a cíle) bylo ještě mokro. Déšť se očekával i ke konci závodu. Přesto většina jezdců startovala na měkčí směsi suchých pneumatik. Jediný Piquet se rozhodl zkusit mokré. Později se ukázalo, že plánoval jedinou zastávku v boxech. Po startu udržel Hamilton vedení před Massou, ale za nimi se děly zajímavé věci. Räikkönen s Alonsem a Kovalainenem totiž do první zatáčky najeli velmi zeširoka, až se dostali mimo závodní dráhu, naštěstí pro ně na místě, kde se nachází asfaltová úniková zóna. Räikkönen se dokonce stihl vrátit na třetím místě. Za něho se posunul Bourdais, který se dostal před Alonsa. Další výletník Kovalainen už takové štěstí neměl a klesl až na jedenácté místo. Suverénně nejlepší start předvedl Jarno Trulli, který se dostal z jedenáctého místa až na šesté. Bohužel pro něho měl brzy prakticky po závodě, když do něho narazil Bourdais a poškodil mu zadní část vozu. Hamilton však udělal chybu v zatáčce La Source, kde se roztočil. Toho využil Räikkönen, který byl následně rychlejší v Eau Rouge a při nájezdu do Le Combes se dostal do vedení a ihned Britovi mírně poodjel. Jeho náskok se v dalších kolech pohyboval v rozmezí 1 - 1,5 sekundy. Za nimi kroužili Massa, Alonso, Bourdais, Webber, Kubica a Kovalainen. Tomu se jeho stíhací jízda dařila až do okamžiku než po předjetí Kubicy v Bus Stop kolidoval s Webberem. Oba sice pokračovali, ale ztratili své pozice. Fin navíc za tento manévr dostal trest projetí boxy. Ve 12. kole zamířili do boxů na první zastávku oba vedoucí jezdci. Zůstali na měkčích pneumatikách. Massa s Alonsem zastavili v boxech o dvě kola později. Po zkompletování zastávek v boxech vedl Räikkönen o 5,7 sekundy před Hamiltonem, následovali je Massa, Alonso, Bourdais, Kubica, Vettel, kterému se osvědčila taktika zůstat déle na trati, a Heidfeld. Tomu se podařilo předjet Glocka. Mezitím po chybě odstoupil Piquet. I druhé zastávky absolvovali Räikkönen s Hamiltonem ve stejném kole (25.). Pochopitelně nasadili tvrdší pneumatiky. Pořadí se sice nezměnilo, byť se Finův náskok snížil na 3,8 sekundy. Do dvaceti minut však mělo začít pršet, což slibovalo drama do závěrečných kol. Hamiltonovi se na tvrdších pneumatikách nadále dařilo zmenšovat ztrátu na vedoucího Räikkönena. V 38. kole činila již jen 1,6 sekundy. Po Angličanově zaváhání v Bus Stop se však Finův náskok opět zvýšil na dvě sekundy. Ovšem ve 42. kole se začaly dít věci! Předpokládaný déšť skutečně přišel. Hamilton se k Räikkönenovi velmi rychle přiblížil a v předposledním kole se ho pokusil předjet v Bus Stop. Dostal se sice dopředu, ale jen za cenu zkrácení tratě. Svého rivala sice pustil před sebe, ale díky zkrácení šikany neztratil rychlost, což byl asi hlavní důvod, proč po závodě obdržel penalizaci 25 sekund, a vzápětí ho předjel znovu. V době kdy, byla většina pozornosti soustředěna na boj o čelo závodu, nenápadně jedoucí Nick Heidfeld učinil zásadní rozhodnutí. Přezul na mokré pneumatiky. Déšť byl čím dál intenzivnější a vedoucí Hamilton dostal hodiny. Do čela se sice vrátil Räikkönen, ale jen na okamžik, než i on dostal smyk znovu klesl za Hamiltona. S tím se však Fin nechtěl spokojit. Na zmoklé trati ale nezvládl svůj vůz, znovu se roztočil, tentokrát však divočeji a narazil do zdi. Připsal si tak další odstoupení, přestože většinu závodu vedl a za krásný souboj s Hamiltonem v posledních kolech by si určitě umístění na stupních vítězů zasloužil. Řada jezdců se ještě při nájezdu do posledního kola rozhodla zamířit do boxů, například třetí Alonso. Na jeho místo se tak posunul Bourdais. Hamilton už si první místo na trati vzít nenechal (o penalizaci zatím neměl tušení). Druhý projel cílem po celý závod stabilně jedoucí Massa, později prohlášený za vítěze. Heroický výkon předvedl Nick Heidfeld, který v pravý čas přezul na mokré pneumatiky a v posledním kole suverénně předjížděl jednoho soupeře za druhým, což mu vyneslo umístění na stupních vítězů a možná i prodloužení smlouvy s BMW Sauber na příští rok. Bodovali ještě Alonso, Vettel, Kubica, Bourdais a Webber. Původně osmý Glock dostal penalizaci 25 sekund za předjíždění pod žlutou vlajkou. Bodově naprázdno tak vyšli jezdci týmů Toyota, Williams, Force India i Honda a také David Coulthard. Závod nakonec nedokončil Kovalainen, který v posledním kole zastavil mimo trať. Po opravě výsledků se Hamiltonův náskok v čele šampionátu snížil na dva body. Na třetí místo se posunul Kubica o bod před Räikkönena. V poháru konstruktérů vede Ferrari o dvanáct bodů před McLarenem, třetí je neohroženě BMW Sauber. Pátý Renault snížil ztrátu na Toyotu na pět bodů. Toro Rosso se díky dnešnímu úspěchu posunulo před Hondu a bodově dotáhlo na Williams. Šampionát pokračuje již za týden na dalším tradičním okruhu - v italské Monze. ZDROJ: f1sports.cz