Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

Srpen 2008

GP Evropy vyhrál Felipe Massa

28. srpna 2008 v 20:47 | lewiskaa |  GP a jiné události
Poprvé v historii se Velká cena Evropy jela na novém městském okruhu ve španělské Valencii. Cílem organizátorů bylo připravit atraktivní rychlou trať v lidnatém městě, která by přinesla dramatickou podívanou. Vzorem měly být severoamerické tratě, kde není nouze o dramatické okamžiky. Skutečně se jelo v atraktivním prostředí, ale průběh závodu mnoho zajímavého nepřinesl. Přestože trať patří v seriálu spíše mezi ty rychlejší a na některých místech je dost široká, nedocházelo ani k mnoha předjížděcím manévrům. Představitelé týmů očekávali výjezdy safety caru a snažili se pro své jezdce připravit co nejpružnější strategie. Nakonec na safety car vůbec nedošlo... Start se podařil vítězi včerejší kvalifikace Felipemu Massovi, který se hned po první zatáčce začal vzdalovat svým soupeřům a suverénně mířil za svým čtvrtým vítězstvím v sezóně, o které na Hungaroringu přišel vinou technické závady tři kola před cílem. Lewis Hamilton se naopak musel bránit útokům Roberta Kubicy. Do první zatáčky však vjel před ním a Polák nechtěl riskovat kolizi, tak ubral. Start příliš nevyšel Räikkönenovi, který klesl za krajana Kovalainena na páté místo. Za ně se zařadil po celý víkend rychlý Vettel. Následovali Trulli, Rosberg, který jako jediný startoval s měkčí směsí pneumatik, a první desítku uzavíral Glock. Španělští fanoušci přišli o svého domácího jezdce již v samém úvodu. Fernando Alonso, který díky nevydařené kvalifikaci startoval až ze dvanáctého místa, doplatil na to, že ve středu pole je krátce po startu největší riziko nehod. V nájezdu do páté zatáčky do něho zezadu najel Kazuki Nakajima a urazil mu zadní spojler. Zatímco Japonec po výměně předního křídla pokračoval, Španěl nedokončil ani svůj druhý letošní domácí závod. Mechanici Renaultu totiž po prozkoumání auta zjistili, že kromě křídla bylo poškozeno také zavěšení a převodovka. Zatímco vepředu Massa ujížděl Hamiltonovi, vzadu se Coulthard postaral o jeden z mála předjížděcích manévrů závodu, když v boji o šestnáctou pozici předjel Piqueta. O chvíli později však Skot narazil do Fisichelly a ztratil dvě místa. Kuriózní situaci zažil Kubica, když se mu do řízení zapletla igelitová taška, což ho na pár kol omezovalo při zatáčení. Zvýšila se tak jeho ztráta na Massu s Hamiltonem. Jako první ze špičkových jezdců zajel do boxů v 15. kole Massa. Na trať se stihl vrátit ještě před pátým Räikkönenem. Hamilton zamířil do boxů o dvě kola později. Jeho zastávka byla jen nepatrně kratší, takže se vrátil zpět na trať za oběma Ferrari. Na bodovaných místech se po prvních zastávkách prohodili akorát Vettel s Trullim. Strategii jediné zastávky zvolil Glock. Absolvoval ji v 31. kole a vyjel před Heidfeldem na devátém místě. Podobnou taktiku si vybrali také jezdci Hondy a Piquet, ale těm to zdaleka nepřineslo takové ovoce. Druhý stint seděl Massovi, který sérií rychlých kol ujížděl Hamiltonovi. Před svou druhou zastávkou vedl o deset sekund. Třetí Kubica už výrazně ztrácel. V 37. kole Massa zajel do boxů podruhé. Při výjezdu se málem srazil se Sutilem. Vzhledem k tomu, že Němec už byl ve stopě, když dostal Brazilec pokyn k výjezdu, jednalo se o chybu na straně týmu Ferrari. Proto byl také Massa během závodu vyšetřován za riskantní výjezd. Konečný verdikt byl odložen až na konec závodu. Komisaři vzali v úvahu skutečnost, že hlavní vinu nesl tým, nikoliv jezdec, takže došlo jen k pokárání a pokutě 10 000 Eur. Je pravda, že pro Brazilce by byla velká smůla, kdyby již podruhé v řadě přišel o vítězství, tentokrát díky penalizaci, na které by nenesl vinu. Tady by stálo za to připomenout, že Ferrari v letošní sezóně nepoužívá tradičního "muže s lízátkem", ale jakýsi semafor. Těžko říct, jestli týmu přináší výhodu... Hamilton opět zamířil do boxů o dvě kola později než Massa. Jeho zastávka byla sice znovu rychlejší, ale Brazilec měl dostatečný náskok. Ve 43. kole po chybě odstoupil Sutil, když nezvládl nájezd do pravotočivé zatáčky a urazil pravé přední kolo a přední křídlo. Vzhledem k tomu, že skončil v únikové zóně, výjezd safety caru nebyl nutný. O dva dramatické momenty se postaral obhájce titulu Kimi Räikkönen. Ve 44. kole zajel společně s Kovalainenem do boxů. Uspěchal však výjezd. V nádrži měl totiž stále ještě tankovací hadici. Navíc srazil jednoho z mechniků, který pak musel být odvezen k ošetření. Naštěstí se incident obešel bez vážnějších zranění. Poslední zprávy hovořily o lehčím zranění nohy a bolestech zad. Fin díky zdržení klesl až na šesté místo za Trulliho. O dvě kola později však ztratil i toto stále ještě bodované umístění. Na cílové rovince se z jeho motoru vyvalil hustý bílý kouř a Räikkönenovi nezbylo než rudý monopost odstavit a odejít do boxů pěšky. Ferrari tak zaznamenalo druhou poruchu motoru za sebou. Do bodované osmičky se tak posunul Rosberg. V 53. kole ještě předvedl jeden z mála předjížděcích manévrů Kazuki Nakajima, když se dostal před veterána Barrichella. Na čele se však již pořadí nezměnilo. Ze čtvrtého letošního vítězství se tak po startu ze čtvrté pole position v sezóně zaslouženě radoval Felipe Massa s Ferrari, druhý skončil Lewis Hamilton s McLarenem, který v cíli přiznal, že na Brazilce dnes zkrátka neměl. Na stupně vítězů se poprvé od svého vítězství v Kanadě dostal Robert Kubica s vozem BMW Sauber. Pódium tentokrát těsně uniklo vítězi z Maďarska Heikkimu Kovalainenovi s druhým stříbrným monopostem. Pátý Jarno Trulli s Toyotou odvedl spolehlivý výkon. Zlepšení Toro Rosso potvrdil šestým místem Sebastian Vettel, sedmému Timu Glockovi na druhé Toyotě pomohla vyrovnaná jízda a strategie jedné zastávky ke dvěma bodům a po delší době se alespoň jednoho bodu dočkal také Nico Rosberg s Williamsem. Za body zůstali Heidfeld a Bourdais, kteří uzavřeli první desítku. Nedařilo se Renaultu, Hondě ani Red Bullu. Tým Force India díky nové bezprodlevové převodovce snížil ztrátu na zbytek pole, ale k bodům má stále velmi daleko. Co se týče situace v šampionátu, stále vede Hamilton (70 bodů), který, jak sám přiznal, ví, že klíčové teď bude zajíždět konzistentní výsledky. Massa (64) se vítězstvím vrátil na druhé místo před Räikkönena (57), na kterého se opět dotahuje Kubica (55). V poháru konstruktérů opět McLaren (113) snížil ztrátu na Ferrari (121). BMW Sauber (96) je v klidu třetí. V boji o čtvrté místo si dnes dvěma bodovanými umístěními pomohla Toyota.

Pole position ve Valencii získal Felipe Massa

28. srpna 2008 v 20:43 | lewiskaa |  Kvalifikace
Historicky první kvalifikace na městském okruhu ve Valencii je minulostí a má svého vítěze, stal se jím Felipe Massa, vedle kterého se do první řady postaví Lewis Hamilton. Brazilský pilot zaujme na startovním roštu první místo, které bylo rozhodnutím FIA přesunuto z levé strany trati na pravou. Důvodem byla stopa, kterou vozy projíždějí cílovou rovinkou. První část kvalifikace přinesla velké zklamání Hondě, jejíž jezdci nedokázali postoupit do dalších bojů a přidali se ke dvojici Force India. Radost neměl ani David Coulthard na sedmnáctém místě, ale jak se později ukázalo, Red Bullu městský okruh nevyhovuje, Mark Webber stačil jen na čtrnáctou příčku. V druhé části kvalifikace se pozornost domácích fanoušků soustředila na Fernanda Alonsa, který byl po prvních pokusech na nepostupové pozici. Tým Alonsovi sdělil, že pokud nebude chybovat, měl by do první desítky postoupit. Jenomže Španěl se chyby dopustil, když na výjezdu ze zatáčky přejel polovinou vozu obrubník a podlahou o něj několik metrů brousil. Oba Renaulty tak skočily v prostřední časti kvalifikace. Naopak slavit mohli u týmu Toro Rosso, který využívá téměř stejný vůz jako Red Bull, ale Bourdais i Vettel do poslední části kvalifikace postoupili. První pokusy v závěrečné části znamenaly virtuální první řadu pro Ferrari, první byl Massa, druhý Räikkönen. Před kvalifikací řekl Hirohide Hamashima z Bridgestonu, že se Ferrari zřejmě již daří zahřívat pneumatiky pro první rychlé kolo, usuzoval tak na základě analýzy obutí všech týmů, rozdíl byl prý mezi Ferrari a McLarenem menší než obvykle. Felipe Massa tato slova potvrdil, pro poslední pokus si zvolil měkčí směs a s výrazným náskokem si zajistil první místo na startovním roštu. Kimi Räikkönen nastoupil s tvrdší směsí a stačil až na čtvrté místo, na brazilského kolegu ztratil téměř půl sekundy. Lewis Hamilton ve svém prvním pokusu chyboval, ve druhém se zlepšil, ale na pole position to nestačilo. Kovalainen se zařadil za svého krajana na páté místo. Robert Kubica si zachoval formu z posledního tréninku a zajel třetí nejrychlejší čas, u BMW Sauberu však budou muset potvrdit výkonnost ještě v závodě, protože v Maďarsku v kvalifikaci problémy také neměli. Jezdci Toro Rosso svými výsledky od začátku víkendu naznačovali, že jim okruh ve Valencii vyhovuje a v kvalifikaci to potvrdili. Sebastian Vettel získal šesté místo, Bourdais uzavřel první desítku, do které se probojovali ještě Trulli, Heidfeld a Rosberg.

Malinkaté zpožděníčko..

27. srpna 2008 v 21:13 | lewiskaa |  News
Všem se omlouvám, články z kvalifikace, závodu, atd... budou maliko se zpožděním. Více než týden jsme se nedostala na internet(nebyla to moje chyba, ale chyba toho blesku, který uhodil do přijímače na internet). Ti kteří denně potřebují k životu počítač a připojení na internet určitě ví, že je to k nevydržení, teď musím dát všechno do pořádku a užívat si volna-dokud to jde. Takže se mocinky omlouvám... LEWISKAA

soutěž o podepsanou čepici Heikkiho Kovalainena

4. srpna 2008 v 9:39 | lewiskaa |  Soutěže na f1sports.cz
Po závodě v Budapešti bude ve Formuli 1 třítýdenní letní přestávka, následovat ji bude Grand Prix Evropy. Pokud chcete vyhrát podepsanou čepici Heikkiho Kovalainena, tak se zúčastněte další soutěže na f1sports.cz a tipujte, jakou hodnotu bude mít čas pole position na novém městském okruhu ve Valencii.

soutěž o podepsanou čepici Fernanda Alonsa zná vítěze

4. srpna 2008 v 9:29 | lewiskaa |  Soutěže na f1sports.cz
Kvalifikace na Grand Prix Maďarska se týkala tradiční tipovací soutěž na f1sports.cz, cenou pro vítěze je tentokrát čepice dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa s vlastnoručním podpisem. Čtenář registrovaný pod přezdívkou "Heikki Kovalainen" byl s tipem 1:20,896 nejblíže času Lewise Hamiltona a soutěž vyhrál.

Kvalifikace na GP Maďarska patřila McLarenu

4. srpna 2008 v 9:23 | lewiskaa |  Kvalifikace
jap - Kvalifikace na Grand Prix Maďarska skončila absolutním triumfem týmu McLaren, který si zajistil první řadu na startovním roštu, první místo patří Lewisi Hamiltonovi. První část kvalifikace odpověděla na otázku, kdo se připojí k Force India a nepostoupí. Kromě Barrichella a Nakajimy skončila kvalifikace i pro Nicka Heidfelda, který ve svém prvním měřeném kole zajel až patnáctý čas, v druhém pokusu se zřejmě zdržel v poslední zatáčce za Sébastienem Bourdaisem, svojí nelibost pak dával najevo gestikulací na cílové rovince. Do druhé části sice postoupil Nico Rosberg, ale nezajel žádné měřené kolo, protože ho zradila hydraulika jeho monopostu. Před branami bojů o pole position zůstal Sebastian Vettel, přesto je jedenácté místo pro Toro Rosso úspěchem. O menší rozruch se postaral Timo Glock, kterého dokázal v prostřední části překonat pouze Felipe Massa. Třetí část kvalifikace měla jednoznačný průběh z pohledu Lewise Hamiltona. Již v prvním pokusu zajel čas, který by stačil na pole position, soupeřům se ho nepodařilo překonat. Brit ho však v posledním kole ještě o trochu vylepšil. Po prvních měřených kolech byl Heikki Kovalainen až devátý, ale vše napravil v druhém rychlém kole a pomohl tak McLarenu získat první řadu. Čest Ferrari zachraňoval na třetím místě Felipe Massa, Kimi Räikkönen podlehl ještě Robertu Kubicovi a Timu Glockovi a bude startovat až šestý. Do první desítky se umístily oba vozy Renault, Piquet ani tentokrát Alonsa nepřekonal, jezdce francouzského týmu od sebe oddělili Mark Webber a Jarno Trulli.

GP Maďarska vyhrál Heikki Kovalainen

4. srpna 2008 v 9:08 | lewiskaa |  GP a jiné události
Velká cena Maďarska obvykle nepatří mezi nejzajímavější závody. Letos přinesla dvě premiéry. Heikki Kovalainen poprvé v kariéře zvítězil a Timo Glock se poprvé ve Formuli 1 dostal na pódium. Smůlu měl Felipe Massa, který po skvělém startu vedl skoro celý závod, až mu tři kola před cílem na cílové rovince explodoval motor. Z minima vytěžil maximum Räikkönen. Většinu závodu jel nevýrazně za Alonsem, ale nakonec se po odstoupení Massy a potížích Hamiltona posunul až na pódium. Vedení v šampionátu udržel Hamilton, kterého potkal defekt pneumatiky. V první řadě sice stály oba McLareny, jenomže "sudá" stopa je v Maďarsku extrémně špinavá. Kovalainen sice v tiskovém prohlášení po kvalifikaci věřil, že by se mohl v první zatáčce utkat s Hamiltonem o vedení, místo toho však musel sledovat, jak Massa, který o chvilku dříve profrčel kolem něho, vnějškem objíždí Hamiltona a dostává se do vedení. Na čtvrté místo před Kubicu se posunul Glock a na šesté Alonso před Räikkönena. Jezdci startující v "lichých" stopách ze třetího, pátého a sedmého místa si tedy polepšili. O osmé místo bojovali Trulli a Piquet. Do prvních zastávek stihl Massa Hamiltonovi poodjet zhruba o tři sekundy. Do boxů zamířil Brazilec podle očekávání jako jeden z prvních - už v 18. kole. Hamilton však zajel do depa jen o dvě kola později, navíc jeho zastávka byla o sekundu delší, takže ze své ztráty nic nesmazal. Na trať se vrátil těsně za Räikkönenem, což pro něho v této situaci určitě nebylo ideální. v 21. kole absolvovali své zastávky také Kovalainen a Glock. Ten se zdržel dokonce 13,5 sekundy. Räikkönen se před Alonsa nedostal ani v boxech, kam oba zajeli současně. Zastávky tedy žádné výraznější změny nepřinesly. Nadále vedl Massa, na kterého Hamilton ztrácel tři sekundy, třetí jezdil Kovalainen, za ním Glock, Alonso, Räikkönen a Piquet. O menší vzrušení se v boxech postaral Bourdais, z jehož vozu při tankování na krátko vyšlehly plameny. Mechanici je naštěstí včas uhasili a jezdec pokračoval dál. Podobné potíže měli také Barrichello a Nakajima. Od 40. kola začal Massa svůj náskok na Hamiltona zvyšovat. Skutečnost, že Hungaroring je při vysokých teplotách náročný na pneumatiky, se potvrdila v případě Hamiltona, který je znám tím, že gumy zrovna nešetří. V 41. kole přišel defekt levého předního kola, který vedl k výjezdu z trati. Podle výrobce pneumatik Bridgestone mohl být defekt způsoben najetím na úlomky z nějakého vozu. Angličan se sice dokázal dostat do boxů, ale musel absolvovat skoro celé kolo s poškozenou pneumatikou. Přišel tak o možnost absolvovat delší stint než Massa a snížit tak s lehkým vozem svou ztrátu. Navíc se vyřadil ze hry o stupně vítězů. Naopak Massa absolvoval ve 44. kole plánovanou zastávku, při které přezul na měkčí směs. Jeho týmový kolega Räikkönen se na krátko ocitl mimo trať, když dostal smyk zadních kol. Po zastávkách v boxech se bojovalo hlavně na konci první osmičky. Nejtěsnější souboj měli mezi sebou Piquet a Trulli. Zhruba dvanáct kol před cílem začal Räikkönen výrazněji stahovat Glocka. V 65. kole se přiblížil na méně než 1,5 sekundy, ale po menších potížích v poslední zatáčce opět ztratil. Zdálo se, že Massu už nic nezastaví v jeho cestě za čtvrtým vítězstvím v sezóně. Jenomže při nájezdu do 68. kola se z jeho vozu začalo kouřit a Brazilec musel zastavit přímo na cílové rovince. Místo odměny za skvělý start a bezchybný výkon tak přišel na řadu smutek. Zcela opačné pocity tak mohl prožívat Kovalainen, který po Massovi převzal vedení. Po nevydařeném startu se nakonec dočkal prvního vítězství v kariéře a odměnil se týmu za prodloužení smlouvy. Po celý víkend rychlý Timo Glock zase zažil satisfakci po nehodě při domácí velké ceně a dojel si pro druhé místo. Räikkönen sice v závodě zrovna nezářil, ale díky odstoupení Massy a potížím Hamiltona se také mohl vyšplhat na pódium. Alonso dovezl svůj Renault do cíle na čtvrtém místě, pátý nakonec skončil Hamilton, šesté místo znamenalo třetí bodované umístění pro Piqueta. Trulli s druhou Toyotou skončil sedmý, alespoň bod za osmé místo získal Kubica, který určitě chtěl enklávě přítomných polských fanoušků předvést více. Až za body skončily oba Red Bully, Heidfelda vynesla strategie jedné zastávky jen na desáté místo. Výrazně se neposunuly ani vozy Williams a Honda, které vyrovnaně soupeřily s Toro Rosso a Force India. Je zajímavé, že do cíle nedojely tři vozy poháněné motory Ferrari. Kromě Massy ještě Sutil a Vettel. V šampionátu jezdců vede nadále Hamilton (62 bodů), druhý už je Räikkönen (57), Massa po dnešním odstoupení klesl na třetí místo (54), čtvrtý Kubica (48) už pomalu ztrácí kontakt. V poháru konstruktérů snížil McLaren náskok Ferrari na jedenáct bodů, BMW Sauber ztrácí dalších deset. V boji o čtvrté místo se dnes Renault a Toyota odpoutaly od Red Bullu. Nyní čeká cirkus Formule 1 přestávka, za tři týdny se poprvé v historii pojede Velká cena Evropy na novém městském okruhu ve španělské Valencii.