Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

Červen 2008

Kalendář 2009

26. června 2008 v 13:39 | lewiskaa |  Kalendář závodů
TYTO ÚDAJE JSOU JEN PŘEDBĚŽNÉ!! Formuli 1 čeká nejdelší sezóna v historii.
29.3.2009 GP Austrálie (Melbourne)
5.4.2009 GP Malajsie (Kuala Lumpur)
19.4.2009 GP Bahrajnu (Manáma)
10.5.2009 GP Španělska (Barcelona)
24.5.2009 GP Monaka (Monte Carlo)
7.6.2009 GP Kanady (Montereal)
21.6.2009 GP Velké Británie (Silverstone)
28.6.2009 GP Francie (Magny-Cours)
12.7.2009 GP Německa (Nürbugring)
26.7.2009 GP Maďarska (Budapešť)
9.8.2009 GP Turecka (Istambul)
23.8.2009 GP Evropy (Valencie)
6.9.2009 GP Itálie (Monza)
13.9.2009 GP Belgie (Spa)
27.9.2009 GP Singapuru (Singapur)
11.10.2009 GP Japonska (Fudži)
18.10.2009 GP Číny (Šanghaj)
1.11.2009 GP Brazílie (Sao Paulo)
15.11.2009 GP Spojených arabských emirátů (Abú Dhabí)

GP Francie vyhrál Massa

26. června 2008 v 13:26 | lewiskaa |  GP a jiné události
Letošní Velké ceně Francie dominovaly vozy Ferrari. Vítězem se však nestal nejrychlejší jezdec sobotní kvalifikace Kimi Räikkönen, který měl závod skvěle rozjetý, ale jeho stájový kolega Felipe Massa. Ten se vítězstvím posunul do čela celkové klasifikace. Fin i přes potíže s výfukovým potrubím skončil druhý. Na stupně vítězů se po více než třech letech dostal také Jarno Trulli s Toyotou, který tak mohl důstojně uctít památku tragicky zesnulého bývalého šéfa týmu Oveho Anderssona. Dosavadní leader šampionátu Robert Kubica skončil po průměrném výkonu pátý. Již na startu předvedli piloti Ferrari svou suverenitu a do první zatáčky vjížděli na prvních dvou místech v pořadí Räikkönen, Massa. Start se příliš nevydařil třetímu Alonsovi, před kterého se dostali Trulli a Kubica, i když ten jen dočasně. Dopředu se probíjely také penalizované McLareny. Ovšem Hamilton svou snahu dohnat posunutí o deset míst na roštu přehnal. Při předjíždění Sebastiana Vettela si zkrátil trať a později mu byl udělen trest projetí boxovou uličkou. Tím se vyřadil z boje o body. Na čele se ustálilo pořadí Räikkönen, Massa, Trulli, Alonso, Kubica. O menší vzrušení se starali především jezdci z druhé poloviny pole. Například Button urazil přední křídlo a později musel odstoupit. Z bodovaných pozic zamířil jako první do boxů v 16. kole Alonso, což potvrdilo předpoklad, že měl na startu natankováno méně paliva. Vyjel dvanáctý před Hamiltonem. Ten ho těsně před svou první plánovanou zastávkou stihl předjet. Vedoucí závodu Räikkönen zajel do depa v 21. kole. Massa zůstal na trati o dvě kola déle, ale svou pozici ani ztrátu na Fina tím nevylepšil. Díky zastávce se posunul Webber před Alonsa a Kovalainen před Piqueta, když ho předjel na výjezdu z boxů. Zhruba v polovině závodu začal náhle zpomalovat leader závodu Räikkönen. Ve 39. kole ho Massa předjel. Bylo patrné, že Fin má u svého monopostu problémy s výfukovým potrubím. V této chvíli jezdil pomalejší časy než třetí Trulli, ale ten se musel bránit dotírajícímu Kubicovi. V posledních závodech specialista na stíhací jízdy Kovalainen se mezitím dostal před Webbera na šesté místo. Druhou sérii zastávek začal ve 43. kole opět Alonso. Znovu vyjel na dvanáctém místě a brzy na to ho předjel Hamilton. Räikkönen mezitím stabilizoval své tempo a v 53. kole absolvoval klidnou zastávku, stejně jako o kolo později vedoucí Massa. Po druhých pitstopech tedy nadále kroužily vepředu vozy Ferrari. Za nimi však probíhal boj o třetí místo, které sice držel Trulli, ale útočil na něho Kovalainen a začal se dotahovat i Kubica. Za bodovanou osmičkou se pak Hamilton posunul na 10. místo, když předjel Glocka. Ve druhé polovině závodu se sice na některých částech tratě objevovily kapky deště, ale podmínky na okruhu výrazněji neovlivnily. V samém závěru se souboj o třetí místo opět zúžil na dvojici Trulli-Kovalainen a poněkud vyostřil. Dokonce došlo mezi jezdci ke kontaktu. Ital ve službách Toyoty svou pozici nakonec udržel a potvrdil tak svou pověst jezdce, kterého není lehké předjet. Tentokrát nechybující Piquet ještě v předposledním kole předjel týmového kolegu Alonsa a posunul se na sedmé místo. Felipe Massa tedy dosáhl třetí výhry v sezóně a druhý Kimi Räikkönen dopomohl Ferrari ke třetímu letošnímu doublu. Jarno Trulli se dostal na stupně vítězů poprvé od Velké ceny Španělska 2005 a Heikki Kovalainen čtvrtým místem získal po delší době výraznější bodový příděl. Robert Kubica opět podal bezchybný výkon, ale na nejlepší tentokrát nestačil a ztratil tak celkové vedení. Webber se po solidním výkonu šestou pozicí vrátil na body. Ty si poprvé v kariéře připsal Nelson Piquet Jr. Bod za osmé místo přivezl Fernando Alonso. David Coulthard po minulém pódiu zůstal bodově naprázdno, stejně jako Lewis Hamilton, který sice v závodě předjel zřejmě nejvíce soupeřů, ale skončil až desátý. Ze závodu odstoupil pouze Jenson Button. Situace na čele šampionátu je však nadále velmi vyrovnaná, když vede Massa (48 bodů) před Kubicou (46), Räikkönenem (43) a Hamiltonem (38). Sérial mistrovství světa pokračuje za dva týdny v Silverstone.

Francie 08

26. června 2008 v 13:23 | lewiskaa |  Kvalifikace
Mistr světa Kimi Räikkönen dokázal zrychlit ve správnou chvíli a vítězstvím ve francouzské kvalifikaci zajistil 200. pole position pro Ferrari. Druhé místo obsadil na startovním roštu Felipe Massa. Kvalifikace na GP Francie měla tradiční průběh a v první části chvíli trvalo, než se jezdci vydali na trať. Jako první se divákům ukázal domácí Sébastien Bourdais a spolu s týmovým kolegou Vettelem postoupil do druhé části. Druhá polovina výsledkové listiny ukazuje vzácnou vyrovnanost týmových kolegů z Toro Rosso, Williamsu, Hondy a Force India. Poslední dva jmenované týmy nepostoupily, přidal se k nim ještě Kazuki Nakajima. Velké problémy postoupit měl Nick Heidfeld, který až v závěru první části na měkčí směsi zajel čas, který ho posunul dál, na nejlepší desítku však na rozdíl od týmového kolegy Kubicy nestačil. Podobná situace nastala u Renaultu, Piquet mohl pouze sledovat snažení Alonsa v třetí části. Nico Rosberg byl v druhé části nejpomalejší, což v součtu s penalizací deseti míst znamená poslední místo na startu. V poslední části kvalifikace jezdci zvolili klasickou taktiku dvou rychlých kol a první pokusy znamenaly první místo pro Kimiho Räikkönena. Ten byl dokonce tak rychlý, že ho nikdo nepřekonal ani v rámci druhých pokusů, což Fina vedlo k předčasnému ukončení druhého měřeného kola a zajetí do boxů. Tým ho informoval o neúspěších soupeřů, nebylo tedy třeba dále bojovat a nabídla se příležitost ušetřit palivo. Třetí místo ve výsledkové listině obsadil Lewis Hamilton, který v prvním rychlém kole chyboval a byl až osmý. Na podruhé se zlepšil, ale kvůli penalizaci se postaví na startovním roštu až na třinácté místo. Na třetí místo se tak posune Fernando Alonso a v druhé řadě ho doplní Jarno Trulli. Heikki Kovalainen byl až šestý nejrychlejší, ale překonal vedoucího muže šampionátu Roberta Kubicu. BMW Sauberu se ve Francii zatím příliš nedaří. Do první desítky se probojovali i oba piloti týmu Red Bull, Mark Webber byl rychlejší než David Coulthard. Spokojeni mohou být i u Toyoty, jejíž piloti sice chybovali, ale oba bojovali v top 10.

Žena má namířeno do F1

18. června 2008 v 9:19 | lewiskaa |  Zajímavosti
Danica Patricková si možná splní sen a usedne do kokpitu formule 1. Šestadvacetiletá kráska z amerického Wisconsinu vyhrála nedávno v japonském Motegi jako první žena v historii závod zámořského seriáluIndycar. Její pozoruhodný výsledek neušel ani vedení japonské Hondy, která je výhradním dodavatelem motorů americké formulové série, a zárověň má svůj tým v F1. ,, Zatím jsme v tomto směru nic nepodnikla. Pokud by však Danica měla zájem, určitě nebudeme proti.p>
Tak to je Danica Patricková

obrázeček......

18. června 2008 v 9:07 | lewiskaa |  Lewis Hamilton

GP Bahrajnu- vtípky...

17. června 2008 v 10:10 | lewiskaa
Kde to Sarah bere....

pár vtípků....

17. června 2008 v 10:09 | lewiskaa |  Zajímavosti
Kam na to ta Sarah chodí....
Image
Image
Image
Image
Image
Image

GP Kanady vyhrál Robetr Kubica

10. června 2008 v 20:41 | lewiskaa |  GP a jiné události
Okruh Gillesa Villeneuva svými vlastnostmi předurčuje, že se na něm nejezdí nudné závody a jinak tomu nebylo ani v Grand Prix Kanady 2008. BMW Sauber si v Montrealu splnil svůj základní cíl pro letošní sezónu a díky Robertu Kubicovi získal své historicky první vítězství. Nick Heidfeld navíc přispěl druhým místem k prvnímu doublu týmu z Hinwilu. Třetí místo na stupních vítězů obsadil David Coulthard. Start do závodu se obešel bez kolizí a první tři jezdci si mezi sebou v pořadí z kvalifikace vybudovali značné rozestupy. Lewis Hamilton měl náskok před Robertem Kubicou zhruba sedm sekund a Kimi Räikkönen na polského rivala nejdříve ztrácel, poté se ovšem dostal do tempa a Kubicův náskok stahoval. V sedmnáctém kole však vypověděla technika službu Adrianu Sutilovi, který svůj vůz odstavil vedle trati u zatáčky č. 3. Vozu Force India se zpočátku nikdo moc nevěnoval, ale poté vedení závodu rozhodlo, že na trať vyjede Safety car, aby mohl být Sutilův monopost bezpečně odklizen. Jezdci se seřadili za zpomalovacím vozem a čekali, až ředitelství závodu otevře boxovou uličku. Na tento moment nečekal Jenson Button, který porušil pravidla, jel k mechanikům tankovat a později byl za to penalizován. Jakmile se otevřela boxová ulička, ke svým mechanikům zamířilo celé čelo závodu a všichni s napětím očekávali, kdo bude mít rychlejší mechaniky. Ačkoliv zajížděl do boxů jako první Hamilton, mechanici McLarenu ho zvládli odbavit za delší dobu, než tomu bylo v případě Kimiho Räikkönena u Ferrari a Roberta Kubicy u BMW Sauberu. Räikkönen a Kubica vyjeli od svých mechaniků, ale na konci boxové uličky svítilo červené světlo, takže oba jezdci zastavili bok po boku před semaforem. V tu chvíli se ovšem přiřítil Lewis Hamilton, který si červeného světla všimnul pozdě a i když byl ve stopě za Robertem Kubicou, na poslední chvíli strhnul ve smyku řízení doleva a naboural zezadu do stojícího Räikkönena. Podobné chyby se dopustil ještě Nico Rosberg, který ťuknul do Hamiltona. Tento incident se stal předmětem vyšetřování ze strany vedení závodu a nakonec byl Hamiltonovi i Rosbergovi udělen trest ztráty deseti míst na startovním roštu GP Francie. Byl to klíčový okamžik, který znamenal konec pro Hamiltona a Räikkönena, Rosberg zvládl s poškozeným předním křídlem objet okruh a vrátit se k mechanikům Williamsu pro nové. Robert Kubica se vrátil do závodu na desáté místo a bylo zřejmé, že se BMW Sauberu otevřela jedinečná příležitost, protože na trati bylo vpředu několik jezdců, kteří u svých mechaniků ještě nezastavili. Do boxů při výjezdu Safety caru nezajel Nick Heidfeld, který tak učinil později a nabral takové množství paliva, které mu stačilo až do konce závodu. Němec se na trať vrátil před polského kolegu, ale dlouho mu odpor nekladl, protože každý jel jinou strategii. Velkou šanci na dobré umístění měli jezdci Renaultu, ale Nelson Piquet se nejdříve po chybě propadl pořadím a nakonec šachovnicový praporek ani neviděl, protože zajel do garáže zřejmě kvůli technickým problémům. Fernando Alonso se také roztočil v zatáčce č. 7, pravděpodobně se jednalo o jezdeckou chybu. Poškozený vůz odstavil vedle trati, ale komisařům se ho podařilo rychle a bezpečně odtlačit za svodidla. Robert Kubica závodil nepřímo s Nickem Heidfeldem a potřeboval si vybudovat takový náskok, který by mu po poslední zastávce v boxech zaručil návrat před německého kolegu, což se mu také podařilo. Jezdci BMW Sauberu si tak nikým neohrožováni dojeli pro první dvě místa. Z pozdní zastávky v boxech těžil David Coulthard, který si víceméně osamocen dojel pro třetí místo. Na čtvrtém místě jezdil Rubens Barrichello, ale po výletu mimo trať ztratil pozice a dojel sedmý. Felipe Massa měl také smůlu, když zajížděl spolu s Räikkönenem k první zastávce v boxech, tak byly u Ferrari problémy zřejmě s tankovacím zařízením, takže se Brazilec musel k mechanikům brzy vrátit pro palivo. Předjížděcími manévry se mu podařilo probojovat na páté místo. Jednu z příležitostí předjet dal Massovi Glock, ačkoliv to bylo paradoxně k posunu před Trulliho. Glock chyboval v první šikaně a Trulli musel zpomalit, aby zabránil kolizi s týmovým kolegou, čehož využil právě Massa a Itala předjel. Další příležitost předjet dal Massovi ještě dříve Kovalainen, který v zatáčce č. 10 při souboji s Barrichellem chyboval, oba jezdci byli příliš dlouzí a Massa je pokořil najednou. Massa se v závěru snažil dostat ještě před Glocka, ale nepodařilo se mu to. Kovalainen čekal podobně jako Massa při první zastávce v boxech na odbavení týmového kolegy a poté se musel probíjet startovním polem. Nestačilo to ovšem na body, i když se v závěrečné fázi závodu snažil alespoň o osmé místo Sebastiana Vettela. O jedno z mnoha vzrušení se postaral Kazuki Nakajima, který si poškodil o záď Buttonova vozu přední křídlo a když najížděl do boxové uličky, tak se mu ulomené křídlo zaklínilo pod vůz, Japonec nemohl zatočit a opřel se o boxovou zeď. Tím jeho závod skončil. Nehodu měl také Giancarlo Fisichella, který byl zřejmě příliš optimistický s plynem na výjezdu ze zatáčky č. 4 a svůj vůz poškodil o zeď. Napínavá Grand Prix Kanady zamíchala pořadím v šampionátu jezdců, díky svému vítězství se vedení ujal Robert Kubica se čtyřbodovým náskokem před Massou a Hamiltonem. Räikkönen se propadl na místo čtvrté, ale vedoucí kvarteto dělí od sebe jen sedm bodů.
GP Kanady 2008
P.JezdecTýmČas
1Robert KubicaBMW Sauber
2Nick HeidfeldBMW Sauber+16.4
3David CoulthardRed Bull-Renault+23.3
4Timo GlockToyota+42.6
5Felipe MassaFerrari+43.9
6Jarno TrulliToyota+47.7
7Rubens BarrichelloHonda+53.5
8Sebastian VettelSTR-Ferrari+54.1
9Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes+54.4
10Nico RosbergWilliams-Toyota+57.7
11Jenson ButtonHonda+67.5
12Mark WebberRed Bull-Renault+71.2
13Sébastien BourdaisSTR-Ferrari+1 kolo
Giancarlo FisichellaForce India-Ferrari+19 kol
Kazuki NakajimaWilliams-Toyota+24 kol
Fernando AlonsoRenault+26 kol
Nelson PiquetRenault+31 kol
Kimi RäikkönenFerrari+51 kol
Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes+51 kol
Adrian SutilForce India-Ferrari+57 kol
ZDROJ:F1SPORTS.CZ

Kanada 08

10. června 2008 v 20:37 | lewiskaa |  Kvalifikace
Lewis Hamilton úspěšně vykročil za obhajobou vítězství v GP Kanady a vyhrál kvalifikaci na okruhu Gillesa Villeneuva. Brit získal před rokem v Montrealu své první vítězství ve Formuli 1 a v neděli se bude snažit své první místo zopakovat. Kvalifikace měla poměrně neobvyklý průběh, protože ve všech třech částech jezdili piloti na různých směsích pneumatik několik rychlých kol v řadě. Na rozdíl od jiných GP vyjeli na trať přední jezdci již na začátku úvodní dvacetiminutovky a zajížděli jedno rychlé kolo za druhým. Bylo to dáno především chováním pneumatik, které nefungovaly optimálně v prvním měřeném kole. Do první části vůbec nenastoupil Sebastian Vettel, protože mechanici nestihli opravit jeho vůz, který poškodil v třetím volném tréninku. Jeho kolega Sébastien Bourdais byl první nepostupující a skončil šestnáctý. Kromě jezdců Toro Rosso uvízl v úvodní části ještě Jenson Button, v jeho případě však byly na vině problémy s převodovkou. Jezdcům komplikoval práci nekvalitní povrch tratě, který praskal a i když se traťoví komisaři snažili praskliny zacelit, příliš to nepomohlo a doplatil na to Mark Webber, který na těchto nečistotách uklouzl v sedmé zatáčce a poškodil si zavěšení pravého předního kola. Navzdory postupu do třetí části si tak pilot Red Bullu již nezajezdil. Druhá část se stala osudnou i pro Jarna Trulliho, který letos poprvé nepostoupil mezi deset nejlepších a prohrál souboj s týmovým kolegou Timem Glockem. Sítem druhé části dále neprošli Nakajima, Coulthard a Piquet. Ani poslední část neměla průběh obvyklých dvou měřených pokusů, piloti na stejných pneumatikách zajížděli dvě a více rychlých kol za sebou. Lewis Hamilton byl nejrychlejší v prvních dvou částech v kvalifikace, takže do poslední desetiminutovky nastupoval v roli favorita, kterou rychle potvrdil. Hamiltona sice v samém závěru na chvíli odsunul na druhé místo Robert Kubica, ale britský pilot McLarenu si vzal první místo rychle zpět. Až na třetím místě je Ferrari Kimiho Räikkönena, který dokázal držet krok s Hamiltonem v prvních dvou sektorech, ale vše ztrácel v tom posledním. Poleman z posledních dvou GP Felipe Massa bude startovat až z šestého místa, jezdce Ferrari od sebe oddělili Fernando Alonso a Nico Rosberg. Druhý McLaren Heikkiho Kovalainena bude stát až za Massou na sedmém místě. Nick Heidfeld se kvalifikoval jako osmý a radost Hondě udělal Rubens Barrichello devátým místem.
GP Kanady- kvalifikace
P.JezdecTýmQ1Q2Q3
1Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes1:16.9091:17.0341:17,886-
2Robert KubicaBMW Sauber1:17.4711:17.6791:18,498+ 0,612
3Kimi RäikkönenFerrari1:17.3011:17.3641:18,735+ 0,849
4Fernando AlonsoRenault1:17.4151:17.4881:18,746+ 0,860
5Nico RosbergWilliams-Toyota1:17.9911:17.8911:18,844+ 0,958
6Felipe MassaFerrari1:17.2311:17.3531:19,048+ 1,162
7Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes1:17.2871:17.6841:19,089+ 1,203
8Nick HeidfeldBMW Sauber1:18.0821:17.7811:19,633+ 1,747
9Rubens BarrichelloHonda1:18.2561:18.0201:20,848+ 2,962
10Mark WebberRed Bull-Renault1:17.5821:17.523
11Timo GlockToyota1:18.3211:18.031
12Kazuki NakajimaWilliams-Toyota1:17.6381:18.062
13David CoulthardRed Bull-Renault1:18.1681:18.238
14Jarno TrulliToyota1:18.0391:18.327
15Nelson PiquetRenault1:18.5051:18.393
16Sébastien BourdaisSTR-Ferrari1:18.916
17Adrian SutilForce India-Ferrari1:19.108
18Giancarlo FisichellaForce India-Ferrari1:19.165
19Jenson ButtonHonda1:23.565
20Sebastian VettelSTR-Ferrari
ZDOJ: F1SPORTS.CZ

Začátky: z formule 2 jsi vzešla..

10. června 2008 v 20:00 | lewiskaa |  Formule 3000 (Roman Klemm)
Sbohem formule 2 23.září 1984 v deštivém a nevlídném BRANDS HATCH. Po tradičním okruhu v hrabtství Kent se honí vozy evropského šampionátu formule 2. Vlastně již o nic nejde, o mistrovi je již dávno rozhodnuto: převaha mladého Novozélanďana Mika Thackwella poznamenala celý ročník. Také do tohoto posledního podniku roku nastuopil jako favorit a postavil svůj Ralt-Honda na pole-position. Již od šestého kola závodu však jeho jinak tak spolehlivý japonský motor nechce dál, což jej nutí odstoupit. Vedení přebírá jeho týmový kolega Roberto Moreno, po třiceti kolech však anglický déš't tak zesílil, že se i otrlý pořadatel v Brands Hatch rozhoduje závod přerušit. Když se počasí trochu lepší, je odstartována druhá část, ve které mají zjevnou výhodu vozy s pneumatikami Michelin a jasně se prosazují. Na špičce bojují Philippe Streiff, Tomas Kaiser, Michel Ferte a Christian Danner. Po celkově 47 kolech, či jedné hodině a devíti minutách závodu, projíždí vítězně cílem blonďatý Francouz Streiff na stroji AGS HJ19C-BMW a je toho dne asi jediným pilotem, který se po závodě upřímně raduje. POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ.

malý testík-můžete být stratégem F1

7. června 2008 v 18:22 | lewiskaa |  Zajímavosti
Malý testík-postačí vám kousek papíru a propiska

1. Po úpravách kvalifikačního formátu pro letošní sezonu není možné mezi začátkem třetí části kvalifikace a začátkem závodů tankovat. Tato změna povede pravděpodobně k tomu, že:

a) Slabší týmy budou mít kratší úvodní fázi závodů do zastávky v boxech
b) Slabší týmy budou mít delší úvodní fázi závodů do zastávky v boxech
c) Nebude to mít na strategii žádný vliv

2. Maximální možný průtok tankovacího zařízení ve formuli 1 je:

a) 12,5 litru za sekundu
b) 13,5 litru za sekundu
c) 14,5 litru za sekundu

3. Hustota běžného paliva je 750 kg/m3. Jaká je hustota paliva pro formuli 1?

a) 760 kg/m3: Palivo je těžší, protože obsahuje více energie
b) 750 kg/m3: Podle pravidel musí být palivo pro F1 shodné s běžně prodávaným
c) 725 kg/m3: Palivo pro F1 je lehčí, protože obsahuje více energie

4. Od roku 2003 se musí jezdci do závodu kvalifikovat s dostatečným množstvím paliva do první zastávky v boxech. Důsledkem této změny je koncept "forward-biased", se kterým jako první přišel Renault. Co tento termín znamená?

a) Týmy používají na začátek závodu tu nejměkčí dostupnou směs pneumatik
b) Jezdci mají naplánované své první zastávky v boxech dříve, než by bylo z pohledu celého závodu praktické, aby se mohli kvalifikovat s co nejlehčím monopostem
c) Týmy dělají rozložení hmotnosti monopostu tak, aby byla větší zátěž na přední nápravě a aby tak uchránily zadní pneumatiky před nadměrným opotřebením

5. Váš monopost trpěl vysokým opotřebením pneumatik z měkké směsi v tréninku a máte obavy z toho, jak se budou pneumatiky chovat v závodě. Co uděláte?

a) Nasadíte měkké pneumatiky na krátkou fázi závodu před první zastávkou v boxech a budete se snažit případnou ztrátu dohnat poté
b) Použijete měkké pneumatiky ve střední fázi závodu
c) Nasadíte měkké pneumatiky do závěrečné fáze závodu, kterou se budete snažit udělat co nejkratší

6. Aktuální opotřebení pneumatik je vysoké a monopost jedoucí na třetím místě ztrácí s každým kolem víc a víc. Do posledních zastávek v boxech zbývá pět kol. Váš pilot jede na čtvrtém místě a rychle dojel jezdce před sebou. I když je však výrazně rychlejší, nemůže jej předjet. Co uděláte?

a) Zavoláte svého pilota do boxů pro nové pneumatiky a on se na nich pokusí o co nejlepší kolo, aby svého rivala předehnal
b) Nezměníte nic a budete doufat, že rival odbočí pro nové pneumatiky dříve
c) Budete se snažit absolvovat zastávku v boxech ve stejný moment jako soupeř

7. Kola musí být na monopostu upevněna tři minuty před závodem. Pět minut před začátkem závodu, když už jsou monoposty na roštu, začne hustě pršet. Jak budete reagovat?

a) Nasadíte příslušné pneumatiky pro mokrou trať
b) Neuděláte nic, protože musíte do závodu odstartovat na pneumatikách, na nichž jste přijeli na startovní rošt
c) Počkáte na zprávu z ředitelství závodu a teprve pak přezujete na mokré pneumatiky

8. První třetina závodu proprší a okruh následně uschl. Hned při první zastávce nasadíte suché pneumatiky a podle předpovědi počasí by nemělo do konce závodu pršet. Co uděláte při druhé zastávce?

a) Použijete kterékoliv suché pneumatiky, protože v případě použití mokrých či extra mokrých pneumatik neplatí pravidlo o použití obou sad suchých pneumatik
b) Použijete druhou sadu pneumatik než tu, co jste měli dosud, protože podle pravidel musíte obě použít
c) Zůstanete u stejné sady pneumatik

9. Váš pilot jede na druhém místě a snaží se dostat do vedení závodu. V boxech staví až po svém soupeři, za nímž byl před jeho zastávkou jen o půl sekundy. Který z následujících kroků jej pravděpodobně vynese do čela?

a) Dokonalý nájezd do boxů
b) Superrychlé kolo před zastávkou v boxech
c) Superrychlé kolo po zastávce v boxech

10. Jedete na druhém místě před první zastávkou v boxech a váš pilot má pocit, že je rychlejší než lídr, nemůže jej však předjet. Opotřebení pneumatik na tomto okruhu je malé a obě směsi gum poskytují přibližně stejnou výkonnost. Abyste předjeli soupeře, musíte:

a) Vsadit na krátkou střední fázi závodu na měkkých pneumatikách, abyste ve střední fázi využili své výhody
b) Zvolit delší střední část závodů, těžší monopost a také tvrdé pneumatiky, abyste na konci závodu absolvovali jen krátkou zastávku v boxech a odjeli několik málo kol na měkkých pneumatikách do cíle
c) Neudělat nic a čekat, jak se celá situace vyvine



Jaké je vaše skóre? Šachovnicový prapor vlaje nad cílovou rovinkou a vaši piloti … jak se jim vlastně dařilo? Nyní si můžete své odpovědi srovnat s tím, jak by reagovali mistři svého oboru na boxových zídkách, a také pochopit, jak jedno rychlé rozhodnutí může vést k triumfálnímu vítězství nebo pořádné ostudě…

8 bodů a více Ale no tak, vždyť už dávno svoje místo na boxové zídce máte! Víte, o čem závodní strategie je, takže si klidně u televize opravujte komentátory, když se zase seknou. A taky můžete svým přátelům říci, že se nebráníte přezdívce Ross.

Od 4 do 7 bodů Sice máte v krvi základní prvky, ale pod tlakem se nedokážete v klidu rozhodnout. Bojíte se rozhodnutí a než něco uděláte, příležitost je pryč a soupeři jsou před vámi. Pořádně si pročtěte sportovní předpisy a příští rok určitě dopadnete mnohem lépe.

3 body nebo méně Proboha! Vždyť ani neznáte rozdíl mezi pojmy opotřebení pneumatik a zahřívací dečka na pneumatiky. Ať uděláte cokoliv, vždycky si na trati pohoršíte. Možná byste udělali úplně nejlépe, kdybyste si podali přihlášku a párkrát to zkusili jako děvče na roštu…

Odpovědi: Za každou správnou otázku získáte bod: 1: a, 2: a, 3: c, 4: b, 5: c, 6: a, 7: a, 8: a, 9: b, 10: b

Od kaučukovníku na závodní dráhu formule 1

7. června 2008 v 18:21 | lewiskaa |  Zajímavosti
Od kaučukovníku na závodní dráhu formule 1 Není snadné uvěřit, že technologicky nejvíce dokonalé pneumatiky světa jsou závislé na obyčejném stromu. Pneumatiky - jsou velké a černé. Jasně. Ale z čeho se vlastně vyrábějí? V úvodním závodě sezony, Velké ceně Austrálie, Bridgestone jako jediný dodavatel pneumatik přivezl do Melbourne 2200 kusů svého zboží určeného pro stáje formule 1. Byla to poslední zastávka na dlouhé cestě v cyklu výroby typické pneumatiky Potenza.Před začátkem nové sezony F1 Racing sledoval pouť pneumatiky Bridgestone od kaučukovníku na závodní dráhu. Na této cestě musí japonská firma zajistit, aby její výrobek splňoval nejvyšší nároky automobilových závodů formule 1: maximální výkonnost a vysokou trvanlivost. Každá pneumatika by měla vydržet 200 kilometrů, a to v provozu při teplotě přes 100 °C a za nejvyšší rychlosti až při 50 otáčkách za sekundu. Pak je tu úkol dodat zásobu pneumatik osmnáctkrát za rok všem 11 stájím. Zde je historie jedné z těch 2200 pneumatik. Začíná už několik měsíců před Melbourne. Do Melbourne zbývají čtyři měsíce Kaučuk na výrobu pneumatik se získává ze stromu zvaného kaučukovník brazilský (Hevea brasiliensis). Ten roste v amazonském deštném pralese. Ale Bridgestone využívá háje v jihovýchodní Asii, kam to má blíž. Dělníci kaučuk těží téměř stejným způsobem, jak se to dělalo uplynulých sto let. Stromy se naříznou a jejich šťáva, zvaná latex, se sbírá do nádob (často kokosových skořápek). Na základě rozboru zkušebních jízd a postupu navrhování dá Bridgestone zelenou zahájení výroby ve své japonské továrně v Kodaiře u Tokia. Směsi na běhouny pneumatik F1 se dělají z butadienstyrenového kaučuku a rozdíly v poměru styrenu k butadienu mají za výsledek odlišné směsi pneumatik. Do Melbourne zbývají dva měsíce Butadienstyrenový kaučuk se míchá s řadou dalších příměsí (výztužného plniva, jako jsou saze, síra a olej na zpracování). Typickou barvu pneumatikám dávají saze (jemný prášek vznikající při spalování minerálního oleje), které se k pryžové směsi přidávají v této fázi. Po přidání sazí je sice konečná pneumatika tvrdší, ale zároveň ve fázi mísení působí potíže. Kvůli tomu se přidává ještě olej do gumárenských směsí (nastavovadlo a změkčovadlo), vyráběný rafinací minerálního oleje. Jednoduše řečeno, čím víc oleje, tím měkčí směs pneumatiky. Při vulkanizaci se pryžová směs se sírou ohřívá na vysokou teplotu. Molekuly síry se spojují a vytvářejí mosty mezi řetězci polymerů pryže, takže je konečný výrobek mnohem pružnější a trvanlivější. Pro účely F1 je tato reakce nezbytná, aby se zlepšila odolnost proti teplu. Pryžová směs se potom povleče tkaninou (z umělého hedvábí, nylonu nebo polyesteru) a doplní se patní lanka; ta vyztužují patku a pomáhají držet pneumatiku na ráfku kola. Nakonec se pneumatika upraví, prohlédne a zkontroluje se vyvážení. Jakmile každá pneumatika projde kontrolou jakosti, dostane číslo a čárový kód FIA. Díky tomu má řídící orgán formule 1 možnost přidělit všem stájím správný počet pneumatik. Každoročně se vyrobí celkem 60 000 pneumatik F1. Do Melbourne zbývá jeden měsíc Na úvodní závod sezony v Austrálii se pneumatiky přepravují 80 00 kilometrů z Tokia do Melbourne. Jakmile začne evropská sezona, gumy se zabalí do smršťovacích fólií a putují z tokijského letiště Narita 15 300 km na londýnské letiště Heathrow. Odtud se převážejí na pozemek firmy Bridgestone v Langley v hrabství Berkshire. Tam se jich dá najednou skladovat až 30 000. V Langley Bridgestone zaměstnává 70 pracovníků, z toho 40 se specializuje na montáž a technické zabezpečení a 20 jsou inženýři. Na typickou velkou cenu na území Evropy vyráží z Langley týden předem kolona čtyř dvaatřicetitunových přepravních kamionů a míří na okruh, kde se velká cena koná. Veze dohromady 2200 pneumatik na sucho, do mokra a do mimořádného mokra. Do Melbourne zbývá deset dnů Při přípravě na montáž pneumatik Bridgestone nejprve zbuduje v paddocku sklad a vyhradí prostor pro montáž. Při každém podniku má každý jezdec nárok na 14 sad pneumatik na sucho, čtyři sady do mokra a tři do mimořádného mokra (ty se letos od těch do mokra rozlišují bílou čárou). Do Melbourne zbývají čtyři dny Od středečního odpoledne jsou pneumatiky připraveny k nasazení na kola z lehkých slitin značek BBS a OZ, která vlastní jednotlivé týmy. Technici Bridgestonu dokáží za hodinu nasadit 14 sad (56 pneumatik). Gumy se hustí na 1,3 baru (19 liber na čtvereční palec) - je to poměrně nízký tlak; to proto, aby pneumatika měla co nejlepší stykovou plochu. Závodní stáje dostávají pneumatiky v pořadí podle přísné hierarchie, dané postavením v klasifikaci šampionátu. Do Melbourne zbývají dva dny Na devadesátiminutové páteční tréninky má každý jezdec přiděleny čtyři sady pneumatik na sucho - po dvou s tvrdou a měkkou směsí. Všechny se před sobotním tréninkem vracejí Bridgestonu a už se nesmějí znovu použít. Do Melbourne zbývá jeden Den Na zbytek podniku jezdci dostávají zbývajících deset sad pneumatik na sucho, pět od každé technické varianty. Jednu sadu z každé z nich musejí Bridgestonu vrátit před začátkem kvalifikace, takže jim na kvalifikaci a závod zbudou od každé varianty čtyři sady. Pokud není mokro, závodníci musejí během velké ceny použít obě varianty (ty od sebe rozlišuje bílý pruh v jedné ze čtyř drážek na běhounu gumy s měkčí směsí). Do Sepangu zbývá sedm dnů Den po Melbourne byly všechny pneumatiky odeslány zpět do Japonska k důkladné prohlídce, další analýze, recyklaci nebo vyřazení do odpadu. To už je na cestě do Malajsie na druhé kolo mistrovství světa dalších 2200 pneumatik.

Hamiltonův otec havaroval s Porsche téměř za 10 milionů

5. června 2008 v 18:39 | lewiskaa |  News
Otce a manažera vítěze posledního závodu Formule 1 v Monaku, Lewise Hamiltona, zastihla nepříjemná událost. Sedmačtyřicetiletý Anthony Hamilton byl právě 200metrů od svého domova, když ztratil kontrolu nad půjčeným vozem Porsche Carrera GT a havaroval. Havárie jen pár metrů od domova v Tewinu byla o to horší, že Hamilton skončil s vozem v hodnotě kolem deseti milionů korun na dětském hřišti. Naštěstí při této nehodě nikdo nebyl zraněn. "Byla to má první nehoda za téměř třicet let a muselo se to zrovna stát v půjčeném voze," řekl Hamilton. "Naštěstí jediné zranění bylo na autě, za což se opravdu moc omlouvám." Komu exkluzivní Porsche ale skutečně patřilo, to otec Lewise Hamiltona odmítl říci. Poškození vozu není nějak vážné, na internetu se nicméně již objevují fotografie havarovaného vozu. f1sports.