Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

životopis Jarna

28. května 2008 v 20:14 |  Jarno Trulli
Jarno, podobně jako mnoho jeho vrstevníků v F1, začínal v motokárových závodech, kde byl považován za jeden z největších talentů. Mnozí věří (nebo věřili?), že když se mu dostane správného vozu a správného prostředí, stane se Trulli prvním italským šampionem od dob Ascariho. Jako slibný mladý italský jezdec odstartoval Trulli svou kariéru v F1 v roce 1997 s týmem Minardi, než přešel uprostřed sezóny po děsivé nehodě Oliviera Panise v Montrealu k mnohem konkurenceschopnějšímu Prostu. Po návratu Francouze mu Trulli uvolnil závodní sedačku, i když čtvrté místo na Hockenheimu a horká australská grand prix - kde ho pouze porucha motoru vyřadila z boje o vítězství - stačily na to, aby si v následujícím roce po boku Panise zajistil místo stáleho závodního pilota. Žalostně neschopný vůz v roce 1998 předznamenal bezvýslednou sezónu s jediným světlým místem v podobě šestého místa ve Spa. Rok 1999 byl v mnohém podobný a Trulli začínal být čím dal tím více nespokojen s bídným výkonem auta. Pro rok 2000 se přidal k Jordanu vedle Heinze-Haralda Frentzena. Další frustrující sezóna nepřinesla žádnou odměnu, ve kterou doufal. Leč Jarno vložil svou důvěru do motoru Honda, který jim měl dodat v roce 2001 více konkurenceschopnosti. Ale opět jednou Trulli zklamal sám sebe. Ital často podal dobrý výkon v kvalifikaci, ale nedokázal to v samotném závodě. Takový scénář směřoval ke zkáze jeho kariéry ve Formuli 1. Jeho nejlepšími výsledky v této sezóně byla čtvrtá místa v Indianapolisu a Barceloně. Rok zakončil na devátém místě s celkově dvanácti body. V roce 2002 si vyměnil místo v týmu s Giancarlem Fisichellou a zdálo se, že dosáhl mnohem lepší dohody. Porážel v kvalifikacích Jensona Buttona, ačkoli v průběhu sezóny dostával Jarno mnohem výkonnější specifikaci motoru Renault, pokud jeden během tréninku vyhořel. Přesto se jeho pověst v průběhu roku … a Button jej snadno porážel a nakonec jej překonal v bodovém hodnocení. Nicméně je zapotřebí dodat, že Trulli byl postižen nespolehlivostí Renaultu. Kdyby jeho vůz vydržel o kousek déle, oba jezdci by pravděpodobně dojeli v pořádku. Následující sezóna 2003 byla pro Jarna dalším zklamáním. Sužována smůlou a nedostatkem spolehlivosti byla jeho reputace podkopávána, jelikož další chráněnec Flavia Briatoreho, Fernando Alonso, sklidil úspěch za řadu ohromujících jízd. Přesto Ital v první polovině sezóny 2004 více než držel krok s vycházející hvězdou Formule 1. Jeho forma kulminovala při bezchybné jízdě v Monaku, ve které Trulli odolal nátlaku Buttona a získal své první vítězství. Přesto ještě ani nestihl tento triumf odeznít a Flavio již naznačil, že Trulliho smlouvu s Renaultem neprodlouží. Od tohoto okamžiku se Trulliho výkony upadaly stejnou rychlostí jako jeho vztah s týmem. Po řadě bezvýrazných výkonů a uprostřed nařčení od Jarna, že mu Renault poskytuje horší auto, ho tým propustil tři závody před koncem sezóny. V předchozím měsíci bylo potvrzeno, že podepsal dlouholetou smlouvu s Toyotou a Jarno tak udělal okamžitý přestup ke svému novému zaměstnavateli a debutovat při japonské velké ceně. Dostal do rukou špatný vůz TF104, takže jeho výkony byly stejné ne-li nezajímavé. Do sezóny 2005 vstoupil s tím, že měl za úkol splnit příslib Toyoty získávat pódiová umístění a za pomoci nového kvalifikačního formátu to Italovi netrvalo dlouho. Po pátém závodě měl Trulli na kontě již tři umístění na stupních vítězů (včetně dvou druhých míst ukořistěných v Malajsii a Bahrajnu). Avšak jeho výkony šly s postupem sezóny do ztracena a při Velké ceně Číny ho nakonec předběhl týmový kolega Ralf Schumacher v bodovém hodnocení jezdců. Jarno, který v roce 2006 zůstal u Toyoty po další sezónu, měl potíže v její první polovině bodovat, protože ho pronásledovaly problémy se spolehlivostí. Ve skutečnosti jeho první body přišly až při kanadské grand prix, devátém podniku mistrovství světa. Pro Itala, který skončil tento rok s patnácti body na dvanáctém místě, to bylo smutné tažení. Rok 2007 byl pro Toyotu podobně nevýrazný jako ten předchozí a tak se Trullimu podařilo nejíce bodů získat v GP USA za 6. místo. U japonského týmu zůstal i v roce 2008.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama