Další Grand Prix: Velká cena Evropy (Valencie) /8/ 24.6.2012

Duben 2008

Životopis Rubense

28. dubna 2008 v 14:22 | lewiska |  Rubens Barrichello
Rubens Barrichello se narodil 23.5.1972. Už od dětství byl velkou nadějí, získal pět národních titulů v motokárách. S pověstí zázračného dítěte se v roce 1989 vydal do Evropy. Tam se mu také dařilo, ale definitivně se všem vryl do paměti v roce 1991 když v britském šampionátu F3 porazil britskou naději Davida Coultharda. Pak přišla první nabídka do F1, ale Rubensova rodina rozhodla, že pro 19letého mladíka bude lepší nejdříve vyzkoušet FORMULI 3000. O rok později pak už přijali nabídku Eddieho Jordana pro F1. I když vůz týmu JORDAN byl poruchový s málo výkonným motorem, přesto se mu podařilo v sezoně 1993 získat několik málo bodů. Rok 1994 byl pro Rubense velmi těžký, v Imole právě on odstartoval tragický víkend tím, že v pátečním tréninku těžce havaroval. Život mu zachránil doktor rychlým zákrokem. První kdo u něj stál, když se probral byl jeho velký kamarád brazilec AYRTON SENNA, který byl už o dva dny později mrtev. Z těchto dvou ran se Rubens ještě dlouho vzpamatovával. V roce 1996 už měl dost všech poruch svého vozu a přijal nabídku Jackieho Stewarda, aby se stal jedničkou nově vytvořeného týmu, podporovaného Fordem. Svými výkony zaujal vedení týmu FERRARI. Měl příslib že nebude ,,nosičem vody,, jako předtím Eddie Irvine, ale nakonec se jím stal. Na druhou stranu ale získal vůz schopný vítězit a dokázal toho využít. Při GP Německa po svém 128. startu konečně dokázal poprvé zvítězit. Následující roky byly drtivou převahou FERRARI, takže bylo samozdřejmé, že s tím přišla řady úspěchů. Bohužel se ale ne vždy musel podřídit týmové režii, která byla ve prospěch Michaela Schumachera. Na konci sezony 2005 se rozhodl, že služby FERRARI nadobro opustí a zamířil do týmu HONDA. Po odchodu Schumachera je to nejdéle sloužící jedzec v celém poli, ale o ukončení kariéry zatím neuvažuje. Rubensova kariéra se zdá být úspěšná, přesto se mu stále nesplnil jeho sen- Vyhrát domácí GP Brazílie. Na této trati v Interlagosu většinou ani nedojel, ze 14 závodů dokončil jen 4.

Životopis Filipeho

28. dubna 2008 v 14:21 | lewiska |  Felipe Massa
Filipe Massa se narodil 15.4.1981. O závodění se začal zajímat již jako sedmiletý. V osmi letech začal jezdit na motokárách a hned v první sezóně se umístil na čtvrtém místě. Dalších sedm let pokračoval v závodní kariéře v národních i mezinárodních šampionátech. V roce 1998 vstoupil do FOMULE CHEVROLET, v roce 1999zvítězil ve třech z deseti závodů a získal titul mistra. V roce 2000se přesunul do Evropy do italské FORMULE RENAULT. Následovala cesta do FORMULE 3000, ve které zvítězil šest z osmi závodů a získal titul šampióna. V roce 2002 si ho najala stáj FOMULE 1 BMW Sauber k testům a dostal šanci i jako jezdec v závodech. V roce 2003 se stal testovacím jezdcem týmu Ferrari. V roce 2004 nahradil jako jezdec v týmu BMW Sauber Giancarla Fisichellu. Získal pro tým 12 bodů a v Grand Prix Belgie se umístil na čtvrtém místě. Pro sezónu 2006 si ho pak vyhlédlo Ferrari jako týmového kolegu pro Michaela Schumachera. A zde si Filipe připsal své první vítězství, a to z GP Turecka. Druhé vítězství si připsal na domácí půdě v Sao Paulu. Stal se tak po třinácti letech dalším brazilským závodníkem, kterému se podařilo doma vyhrát. Tím si splnil svůj sen. Naposledy to totiž dokázal legendární Ayrton Senna, který zahynul v roce 1994 v San Marinu.

Lewis od A po Z

28. dubna 2008 v 14:20 | lewiska |  Lewis Hamilton
Lewis Hamilton vlétl do F1 jako bouře. V jeho podání to vypadalo snadno jako abeceda.

Anthony
Archetyp závodního tatíka, který funguje také jako manažer a drží Lewise na správné cestě. "Za všechno dlužím nejen svému otci," říká Lewis, "ale také zbytku rodiny, který musel hodně obětovat. Museli chodit z jedné práce do druhé, aby udrželi moje závodění nad vodou."

Bulvár
Lewis, který je už dnes oblíbencem bulváru, si užívá výdobytků britské kultury celebrit včetně paparazziů, kteří už na něj pořádají hon. "Je zvláštní, když vás berou jako celebritu.
Před mým domem jsou fotografové a to je prostě divné. Jsou tu od osmi od rána až do šesti do večera a jen sedí v autech." Drž se, Lewisi, horská dráha bulváru se právě rozjíždí.

Carl
Podle Carla Lewise, legendárního amerického sprintera, dostal Lewis Carl Hamilton své druhé jméno. Carl v polovině osmdesátých let vyhrával všude, kam přišel, a otec byl jeho velkým fandou. "Byl to úžasný atlet. Jen těžko budete hledat nějaké rychlejší jméno."

Dennis
Lewisův mentor a v podstatě druhý otec Ron Dennis s ním podepsal smlouvu už ve dvanácti letech, aby se pokusil o vlastní verzi My Fair Lady. A vypadá to, že mu vyšel jackpot.
"Přišel jsem za Ronem a řekl jsem mu, že bych chtěl jezdit pro McLaren a stát se mistrem světa. K autogramu mi připsal, ať to zkusím za devět let. Ale za dva nebo tři roky mi volal on sám."

Emoce
Na jeho emocích není nic výbušného a nikdy neztrácí kontrolu, ale je to citlivá duše a vášnivě miluje závodění. "Bylo mi devět, když Ayrton Senna zemřel, a byl to můj hrdina. Opravdu mě to zasáhlo.
Vždycky jsem jen nerad dával emoce najevo před svým otcem, takže jsem šel za přívěs a rozbrečel jsem se. To byl v mém životě bod obratu. Pochopil jsem, že potřebuji ze svého talentu vytěžit všechno."

Fernando
Pochopitelně máme na mysli Alonsa, šampiona, pod kterým se nebezpečně otřásá trůn. "Samozřejmě je velmi soutěživý a extrémně rychlý, takže musím zlepšovat svoje schopnosti a co nejvíc se od něj naučit. Jezdíme ve stejném autě, takže naše výsledky budou v každém případě podobné."

Grenada
Tento karibský ostrov je jeho nejoblíbenějším místem pro dovolenou. Odtud pochází dědeček Hamilton, který po válce emigroval do Británie, aby tam pracoval na železnici.
"Moje rodina je z Grenady a hrozně rád ostrov navštěvuji. Možná že někdy navštívím i ostatní krásné ostrovy v Karibiku, ale prozatím je Grenada tím správným místem."

Hračky
Na televizních obrazovkách se poprvé objevil v dětském pořadu Blue Peter, kde ve svých šesti letech vyhrál závod dálkově ovládaných autíček. "Byl to velký den. Myslím, že jsem byl přinejmenším o 20 let mladší než ostatní závodníci, ale vyhrál jsem."

Istanbul
Fantastická jízda v GP2 přivedla Lewise do povědomí veřejnosti. Byl skvělý a přivedl celý paddock v úžas svým mistrovským předjížděním.
"Myslím, že před mým debutem ve formuli 1 byl mým nejlepším závodem GP2 minulý rok v Turecku. Začal jsem sedmý, dostal jsem hodiny a potom jsem se probojoval zpátky až na druhé místo."

Jodia
Jeho studentská láska, Jodia Ma. "Jediný problém s mou prací je, že se s ní nevídám dost často. Je to pro mě nejlepší kamarádka a mluvíme spolu každý den." Takže dívky ze startovního roštu mají volné pole působnosti? "Jsem na závodech tak vytížený, že si jich ani nevšimnu - vážně."

Karate
Lewis je do něj blázen, už ve dvanácti získal černý pás. "Bylo mi asi pět a ve škole mě šikanovali. Bylo to pro mě příšerné, takže jsem řekl tátovi, že chci dělat karate, abych se mohl bránit. Šikana přestala a navíc jsem získal sebevědomí."

Lekce
Chodil do autoškoly, absolvoval šest lekcí. "Nakonec jsem si zaplatil autoškolu, protože si nemyslím, že by můj otec byl nejlepší učitel. Myslí si, že je nejlepší řidič na světě, a i teď mi radí, když řídím."

Melbourne
Tady pohádka začala. Dějiště jeho debutu na trati, kterou nikdy předtím neviděl. "Myslím, že to překonalo i moje nejdivočejší sny. Být ve formuli 1 je sen, ale jet první závod a skončit na třetím místě je něco, co prostě nečekáte."

Nicolas
Jeho mladší bratr a nejlepší kamarád, který trpí mozkovou obrnou. "Jsem o sedm let starší než Nicolas, jsme si velmi blízcí a pořád spolu mluvíme.
Je pro mě inspirací, nikdy si nestěžuje, pořád se usmívá, drží hlavu nahoře a umí se poprat se životem. Je to pro mě důležité sdělení, které mělo vliv na můj přístup k životu."

Oportunismus
A nebo také závodnický instinkt. Toho má Lewis Hamilton tuny. Dokáže se nacpat do míst, kde podle ostatních neměl a nemohl být, a nechat soupeře rudé vzteky. To je to, co se nemůžete naučit, je to instinkt.
Jeho zázračné starty v Austrálii a Malajsii se již staly součástí folklóru formule 1. "Viděl jsem příležitost, tak jsem se jí prostě chytil a nacpal se tam. Možná to bylo riskantní, ale povedlo se mi to."

Pavouci
Bojí se pavouků. "Jsem od přírody docela uvolněný, ale nenávidím pavouky. Spousta lidí má takovou fóbii." Ale na okruhu, kde je to opravdu důležité, je nebojácný.

iQ
Při nástupu do McLarenu mu inteligenční kvocient neměřili, ale podle jeho chování mimo kokpit, i podle toho, že podruhé stejnou chybu na trati nikdy neudělá, lze soudit, že Lewis to má v hlavě
dokonale v pořádku.

Rekordman
Jen málo nováčků zaznamenalo takový úspěch. Ve skutečnosti vlastně žádný. Je rekordmanem, nejúspěšnějším nováčkem všech dob. "Jsem nováček a mám ještě hodně se co učit.
Musím se zlepšovat v mnoha oblastech, ale nemyslím, že existují nějaké hranice. Každý se může zlepšit, myslím, že i Michael Schumacher se zlepšoval."

Sláva
Lewis byl od začátku obklopen mračnem superlativů a oslavován jako vyvolený. Ale jeho schopnostem můžete věřit. "Předtím jsem byl jen nováček, snažící se v tomto sportu prosadit. Teď už jsem předvedl, co dokážu, vědí, že to není jen nafouknutá bublina. Všichni už vidí, že opravdu umím řídit."

Tewin
Nebo přesněji Tewin Wood. Je to rodinné sídlo v Hertfordshire, hnízdo, ze kterého Lewis nedávno vyletěl. Ale... "Rád se na víkendy podívám domů a beru si s sebou špinavé prádlo."

Univerzální přitažlivost
Efekt Tigera Woodse - nevyhnutelné srovnání. Stejně jako Tiger překračuje i Lewis kulturní hranice. "Jsem hrdý na to, kdo jsem a odkud jsem přišel.
Když jsem vyrůstal, bylo těžké v tomto sportu najít někoho, s kým bych se ztotožnil. Mnoho lidí se bude moci ztotožnit se mnou. To, že jsem první černoch ve F1, pro mě osobně příliš neznamená, ale pro sport samotný to pravděpodobně znamená hodně."

Videohry
Lewis je ve virtuálním světě docela šikovný. "Nedávno jsme si koupili PS3 a novou hru F1. Musím jezdit jako Kimi, protože zatím v žádné hře nejsem. Můj bratr je velmi soutěživý - a ano, občas vyhraje, ale já jsem také velmi soutěživý."

Woking
Tam zapustil kořeny. Není to sice zrovna Monte Carlo, ale je to teritorium McLarenu. "Přestěhoval jsem se, abych měl blízko k týmu. Každý den cvičím v posilovně a na simulátoru." A také je tu daleko od životního stylu playboyů...

X-faktor
Ano, má to - něco, co nedokážete přesně popsat. Auru, která vám říká, že Hamilton je předurčen být superhvězdou. "Můžete to říkat, ale já to necítím. Cítím se jako pilot F1, a jestli to znamená, že jsem superhvězda, tak ať."

Zápal
Měl ho už v motokárách, na kterých Lewis získal ostruhy. "Nemyslím, že by moji rodiče věděli, jak to mohlo být nebezpečné. Jednou jsem měl nehodu, praštil jsem se do nosu a tekla mi z něj krev, ale jen jsem řekl tátovi, ať spraví motokáru. Další den jsem závodil a vyhrál."

Žlutá
Barva jeho přilby, vybraná proto, aby jeho otec poznal stroj mladého Lewise ve skupince motokár. "Táta chtěl, abych měl jasně barevnou helmu, protože byl nervózní, když jsem byl na trati."

Kalendář GP 08

28. dubna 2008 v 14:17 | lewiska |  Kalendář závodů
16.3.2008GP AustrálieAlbert Park
23.3.2008GP MalajsieSepang International Circuit
6.4.2008GP BahrajnuBahrain International Circuit
27.4.2008GP ŠpanělskaCircuit de Catalunya
11.5.2008GP TureckaIstanbul Park
25.5.2008GP MonakaCircuit de Monaco
8.6.2008GP KanadyCircuit Gilles - Villeneuve
22.6.2008GP FrancieCircuit de Nevers Magny Cours
6.7.2008GP Velké BritánieSilverstone Circuit
20.7.2008GP NěmeckaHockenheimring
3.8.2008GP MaďarskaHungaroring
24.8.2008GP EvropyValencie
7.9.2008GP BelgieCircuit of Spa Francorchamps
14.9.2008GP ItálieAutodromo Nazionale di Monza
28.9.2008GP SingapuruSingapur
12.10.2008GP ČínyShanghaj International Circuit
19.10.2008GP JaponskaFuji Speedway
2.11.2008GP BrazílieAutodromo Carlos Pace

Týmy

28. dubna 2008 v 14:16 Týmy 08
1) Vodafone McLAren Mercedes
2) Force India F1
3) Super Aguri F1 Team
4) Honda Racing F1 Team
5) Studeria Toro Rosso
6) Panasonic Toyota Racing
7) Red Bull Racing
8) AT&T Williams F1
9) ING Renault F1 Team
10) BMW Sauber F1 Team
11) Studencia Ferrari Marlboro

GP Španělska vyhrál Kimi Räïkkönen

28. dubna 2008 v 14:14 GP a jiné události
Fin Kimi Räikkönen s vozem Ferrari zvítězil ve Velké ceně Španělska a společně s Felipem Massou, který skončil na druhém místě, zajistil italské stáji druhý double v řadě. Pro jezdce stáje Ferrari to byl pohodový závod; Räikkönen svou pozici na startu uhájil a Massa se propracoval před Renault Fernanda Alonsa.Hned po startu se o vzrušení postarali Adrian Sutil a Sebastian Vettel, kteří se dostali do vzájemné kolize, závod pro ně skončil a na trať vyjel safety car. Asi po třech kolech pokračoval závod dál bez většího vzrušení. To přišlo až v deváté zatáčce dvaadvacátého kola, kdy jezdci McLarenu Heikkimu Kovalainenovi praskla pneumatika a jeho nezvladatelný vůz narazil do bariér z pneumatik. Na trať znovu vyjel safety car, ke kterému se tentokrát přidal i medical car. Kovalainen byl nakonec převezen do nemocnice a když byl nesen na nosítkách signalizoval divákům, že je v pořádku. V pětatřicátém kole přišla pohroma pro domácí diváky a fanoušky - španělská ikona Fernando Alonso vypadla kvůli poruše motoru. V tu chvíli měl dvojnásobný mistr světa závod rozjetý velmi dobře a kroužil na šestém místě. Pro stáj Renault tak závod v Barceloně skončil velkým zklamáním, protože druhý jezdec stáje Nelson Piquet v sedmém kole kolidoval se Sebastienem Bourdaisem a ze závodu odstoupil.Další vzájemnou kolizi předvedli David Coulthard a Timo Glock. Glock se snažil dostat před Coultharda, neodhadl však vzdálenost a výsledkem bylo rozbité přední křídlo Glockovy Toyoty a píchnutá levá pneumatika Coulthardova Red Bullu. Incidentem se budou dále zabývat závodní stewardi.Po nehodě v boxech odstoupil také Brazilec Rubens Barrichello s Hondou. Závod jinak probíhal bez zajímavějších momentů, třetí Lewis Hamilton a čtvrtý Robert Kubica se na svá místa dostali dobře zvládnutými úvodními zastávkami v boxech. Z nehody a odstoupení Alonsa těžil Mark Webber, který si po konzistentním a dobrém výkonu dojel pro páté místo. Šestý Jenson Button vydělal na dlouhém druhém stintu a pozdní poslední zastávce v boxech a dojel tak Hondě pro první letošní body. Sedmý Kazuki Nakajima přivezl dva body pro stáj Williams a částečně tak potěšil svou stáj, protože Japoncův týmový kolega Nico Rosberg nedokončil kvůli problémům s motorem. Pro poslední bodované místo si dojel Ital Trulli s Toyotou, který vydělal na tom, že Nick Heidfeld byl potrestán trestem Stop and go za tankování v době, kdy to nebylo umožněno a skončil tím pádem bez bodu. Za zmínku ještě stojí, že do cíle dojel i Takuma Sato s vozem Super Aguri. Japonec dokonce v závěru závodu chvilku úspěšně odrážel útoky Davida Coultharda. Nakonec ale odolal.
GP Španělska - Závod
JezdecTýmKolaČasStartBody
1Kimi RäikkönenFerrari661:38:19,051110
2Felipe MassaFerrari66+3.238
3Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes66+4.156
4Robert KubicaBMW Sauber66+5.645
5Mark WebberRed Bull-Renault66+35.974
6Jenson ButtonHonda66+53.0133
7Kazuki NakajimaWilliams-Toyota66+58.2122
8Jarno TrulliToyota66+59.481
9Nick HeidfeldBMW Sauber66+63.09
10Giancarlo FisichellaForce India-Ferrari65+1 kol19
11Timo GlockToyota65+1 kolo14
12David CoulthardRed Bull-Renault65+1 kolo17
13Takuma SatoSuper Aguri-Honda65+1 kolo22
RetNico RosbergWilliams-Toyota41+25 kol15
RetFernando AlonsoRenault34+32 kol2
RetRubens BarrichelloHonda34+32 kol11
RetHeikki KovalainenMcLaren-Mercedes21+45 kol6
RetAnthony DavidsonSuper Aguri-Honda8+58 kol21
RetSébastien BourdaisSTR-Ferrari7+59 kol16
RetNelson PiquetRenault6+60 kol10
RetAdrian SutilForce India-Ferrari0+66 kol20
RetSebastian VettelSTR-Ferrari0+66 kol18

GP Bahrajnu vyhrál Filipe Massa

28. dubna 2008 v 14:12 | lewiskaa |  GP a jiné události
Ferrari získalo na okruhu v Bahrajnu double. Felipe Massa se díky vítězství snad konečně zbavil své noční můry a Kimiho Räikkönena posunulo osm bodů za druhé místo do čela šampionátu jezdců. Pohár konstruktérů však po třech odjetých závodech vede tým BMW Sauber, což by na začátku sezony čekal málokdo. Kubica dojel třetí a Heidfeld čtvrtý.
Absolutní katastrofou byla Velká cena Bahrajnu pro Lewise Hamiltona. Brit dojel třináctý, ale páté místo Heikkiho Kovalainena také příliš neoslnilo.
Hned na startu ztratil Robert Kubica první pozici. Předjel ho Felipe Massa. Kimi Räikkönen se celkem snadno dostal na třetí místo, protože Lewis Hamilton odstartoval ze třetího místa příšerně. Než se jeho auto dalo do pohybu, byl desátý až za Fernandem Alonsem. Ten se mu stal osudným. Už ve druhém kole Hamilton Alonsa zezadu naboural, když se ho pokoušel předjet. Přišel při tom o přední křídlo, musel do boxů a měl po závodu.
Robert Kubica velice brzy přišel i o druhé místo, když ho předjel Kimi Räikkönen. Na čtvrtou pozici se přes Jarna Trulliho a Heikkiho Kovalainena prokousal Kubicův týmový kolega Nick Heidfeld.
Massa si v čele závodu vytvořil asi pětivteřinový náskok, Kubica se druhého Räikkönena držel těsněji. Do boxů však Polák zamířil jako první v sedmnáctém kole. Räikkönen vydržel na trati o tři a Massa dokonce o čtyři kola déle. Kubicu po návratu zbrzdil Timo Glock, který si na svou první zastávku počkal až do čtyřiadvacátého kola. Räikkönen naopak stáhl Massův náskok na tři vteřiny, ale blíže se k němu nedostal. Po druhých pitstopech si Massa opět vybudoval sedmivteřinový náskok a Räikkönen si musel dát pozor na třetího Kubicu. Ten jel podruhé do boxů později a ztrátu na druhé místo tím snížil na tři vteřiny.
Páté místo si udržel Heikki Kovalainen. Šesté dovezl do garáží Jarno Trulli. Jeho kolega z Toyoty Timo Glock uzmul Fernandu Alonsovi deváté místo díky rychlejší zastávce v boxech. Dva body za sedmou příčku přivezl do cíle Mark Webber. Poslední bodík sklidil Nico Rosberg.
V osmnáctém kole došlo ke kolizi mezi Jensonem Buttonem a Davidem Coulthardem. Button se snažil předjet Coultharda po vnitřní straně jedné ze zatáček. Jenže mu to uklouzlo a oba monoposty se zaklesnuté do sebe dostaly mimo trať. Button si při tom poškodil auto a musel odstoupit. Cíl neviděl ani Sebastian Vettel, pro něhož bylo poslední hned první kolo. Také Nelson Piquet hlásil do boxů po startu problémy s řazením. Na trati však vydržel podstatně déle. Odstupoval ve čtyřicátém kole.

GP Bahrajnu, závod
P.JezdecTýmČas
1Felipe MassaFerrari1:31:06,970
2Kimi RäikkönenFerrari+3,3
3Robert KubicaBMW+4,9
4Nick HeidfeldBMW+8,4
5Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes+26,7
6Jarno TrulliToyota+41,3
7Mark WebberRed Bull-Renault+45,4
8Nico RosbergWilliams-Toyota+55,8
9Timo GlockToyota+69,5
10Fernando AlonsoRenault+77,1
11Rubens BarrichelloHonda+77,8
12Giancarlo FisichellaForce India-Ferrari+1 kolo
13Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes+1 kolo
14Kazuki NakajimaWilliams-Toyota+1 kolo
15Sébastien BourdaisSTR-Ferrari+1 kolo
16Anthony DavidsonSuper Aguri-Honda+1 kolo
17Takuma SatoSuper Aguri-Honda+1 kolo
18David CoulthardRed Bull-Renault+1 kolo
19Adrian SutilForce India-Ferrari+2 kola
Nelson PiquetRenault+17 kol
Jenson ButtonHonda+38 kol
Sebastian VettelSTR-Ferrari+57 kol

GP Malajsie vyhrál Kimi Räïkkönen

28. dubna 2008 v 14:11 | f1sports.cz |  GP a jiné události
Kimi Räikkönen nechal fanoušky italské stáje zapomenout na první závod letošní sezóny a dominantním způsobem zvítězil v Grand Malajsie. Ferrari však mohlo slavit absolutní triumf, nebýt chyby Felipeho Massy, který závod nedokončil.
Samotný start závodu se i tentokrát obešel bez větších dramat, i když se jednu chvíli zdálo, že Räikkönen zdolá svého kolegu Massu již před první zatáčkou. Fin se dostal po bok Brazilce, ale před první zatáčkou se za něj v klidu zařadil. Ani další zatáčky nepřinesly kolize, jako tomu bylo v Austrálii, nicméně první kolo nedokončil Sébastien Bourdais, který vyjel mimo trať.
Na čele závodu se začali vzdalovat oba piloti Ferrari, Räikkönen následoval Massu. Odstup mezi nimi se nijak výrazně neměnil a zůstával po celou dobu menší než dvě sekundy. To trvalo až do prvních zastávek v boxech, Fin zůstal na trati o jedno kolo déle, během kterého najel na Brazilce dostatečný čas, aby se po své zastávce vrátil na trať před svého kolegu.
Räikkönen se okamžitě začal Massovi vzdalovat a vypracoval si náskok kolem pěti sekund, který ale nakonec vůbec nepotřeboval. Felipe Massa se totiž roztočil v zatáčce č. 8, pravděpodobně to přehnal s plynem a s vozem uvízl ve štěrkové únikové zóně. Tím pro něj závod skončil a Ferrari přišlo o téměř jistý double.
To posunulo na druhé místo Roberta Kubica, který během závodu s nikým přímo nebojoval. Po startu se dostal na třetí místo, Ferrari před ním se vzdalovala a on ujížděl zbytku startovního pole.
Vítěz prvního letošního závodu Lewis Hamilton dokázal dobře odstartovat a propracoval se až na páté místo, ale osudovým se dnes pro něj stal Mark Webber. Britský pilot McLarenu za ním jezdil a nedařilo se mu předjet, přičemž se dopustil několika drobných chyb v zatáčkách a kouřilo se mu od pneumatik. Naději měl Hamilton při prvních zastávkách v boxech, protože na trati zůstal déle než Webber, ale vše zhatily problémy při výměně pravého předního kola, které ho u mechaniků zdržely o zhruba deset sekund déle, než je obvykle nutné pro doplnění paliva a výměnu pneumatik.
Hamilton se tedy na trať vrátil znovu za Webbera a opakovala se situace z prvního stintu. Rozhodly až druhé zastávky v boxech, Brit zůstal na trati opět déle, tentokrát proběhla bez problémů i zastávka v boxech a vrátil se již před Australana. Poklidný závod odjel Heikki Kovalainen, který se díky vyrovnanému výkonu posunul po prvních zastávkách na čtvrté místo, odstoupení Massy ho vyneslo až na stupně vítězů.
Čtvrté místo získal pro Toyotu Jarno Trulli, který musel v závěrečných kolech odolávat tlaku Lewise Hamiltona. V prostřední části závodu se Ital vydal stíhat Heikkiho Kovalainena, ale na tempo pilota McLarenu nestačil.
Nick Heidfeld v úvodní části závodu jezdil za Hamiltonem a sledoval, jak bojuje s Webberem a nakonec dojel do cíle šestý, poté co se rovněž propracoval přes australského pilota Red Bullu.
Přes Marka Webbera se jezdci dostávali díky zastávkám v boxech a jeho sedmé místo znamenalo první letošní body pro Red Bull. Ohrozit se ho na konci závodu snažil ještě Fernando Alonso, spokojit se ale musel s posledním bodovaným umístěním. David Coulthard byl první nebodující jezdec v cíli.
Po stupních vítězů z Melbourne dnes vyšlo snažení Williamsu naprázdno. Nico Rosberg se v prvním kole dostal do kontaktu s Timem Glockem, kterého vyřadil ze závodu a navíc si musel dojet do boxů pro nové přední přítlačné křídlo. Kazuki Nakajima dokončil závod jako poslední.
U Hondy scházelo na bodované umístění šestnáct sekund Jensonu Buttonovi, Rubens Barrichello si dnes musel znovu odbýt jednu penalizaci průjezdu boxovou uličkou, tentokrát proto, že v ní při návštěvě svých mechaniků překročil maximální povolenou rychlost. V dnešním závodě opět selhal motor Ferrari, bylo to ve voze Sebastiana Vettela.
GP Malajsie 2008
P.JezdecTýmČas
1Kimi RäikkönenFerrari1:31:18,555
2Robert KubicaBMW+ 19,570
3Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes+ 38,450
4Jarno TrulliToyota+ 45,832
5Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes+ 46,548
6Nick HeidfeldBMW+ 49,833
7Mark WebberRed Bull-Renault+ 1:08,130
8Fernando AlonsoRenault+ 1:10,041
9David CoulthardRed Bull-Renault+ 1:16,220
10Jenson ButtonHonda+ 1:26,214
11Nelson PiquetRenault+ 1:32,202
12Giancarlo FisichellaForce India-Ferrari+ 1 kolo
13Rubens BarrichelloHonda+ 1 kolo
14Nico RosbergWilliams-Toyota+ 1 kolo
15Anthony DavidsonSuper Aguri-Honda+ 1 kolo
16Takuma SatoSuper Aguri-Honda+ 2 kola
17Kazuki NakajimaWilliams-Toyota+ 2 kola
Sebastian VettelSTR-Ferrari+ 17 kol
Felipe MassaFerrari+ 26 kol
Adrian SutilForce India-Ferrari+ 51 kol
Timo GlockToyota+ 55 kol
Sébastien BourdaisSTR-Ferrari+ 56 kol

GP Austrálie vyhrál Lewis Hamilton

28. dubna 2008 v 14:07 | lewiskaa |  GP a jiné události
Úvodní závod sezóny 2008 přinesl velmi napínavou podívanou, na jejímž konci slavil Lewis Hamilton páté vítězství v kariéře. Naopak u Ferrari budou chtít na tento víkend co nejrychleji zapomenout, ani jeden z pilotů italské stáje neprojel pod šachovnicovým praporkem.
Samotný start nebyl tak dramatický, jak se dalo očekávat se zákazem kontroly trakce, ale hned v první zatáčce nezvládl akceleraci Felipe Massa a ve smyku lehce narazil do ochranné bariéry. Brazilec si poškodil přední přítlačné křídlo a musel ke svým mechanikům.
V prvním kole se odehrálo ještě několik dalších kolizí, v jejichž důsledku skončil závod pro Sebastiana Vettela, Giancarla Fisichellu, Marka Webbera, Anthonyho Davidsona a Jensona Buttona. Pro nové přední křídlo si musel do boxů zajet také Kazuki Nakajima. Na trať vyjel Safety car, aby mohli traťoví komisaři odstranit všechny úlomky a nečistoty.
První místo z kvalifikace udržel Lewis Hamilton, který se po zajetí Safety caru začal vzdalovat druhému Robertu Kubicovi. Za polským pilotem následoval druhý McLaren Heikkiho Kovalainena. Kubica byl ale první, kdo zajel na plánovanou zastávku do boxů, což umožnilo Finovi postup na druhé místo.
Dalším z odstupujících byl Jarno Trulli, který jezdil na šestém místě, ale kvůli problému s baterií své Toyoty musel v boxech z auta definitivně ven. Z patnáctého místa startující Kimi Räikkönen se postupně probojoval startovním polem až na třetí místo.
Felipe Massa se také snažil dohnat ztrátu způsobenou neplánovanou zastávkou v boxech a na trati předjížděl, ovšem při pokusu dostat se před Davida Coultharda došlo mezi oběma jezdci ke kolizi. Skotův Red Bull byl na odpis, Massa celou situaci ustál a v závodě pokračoval, ale jen další čtyři kola, po kterých své Ferrari odstavil vedle trati. Znovu vyjel Safety car, aby mohly být odstraněny trosky Coulthardova monopostu.
Po restartu závodu tlačil Räikkönen na Kovalainena a snažil se ho předjet v třetí zatáčce, ale jeho pokus byl příliš optimistický, Fin nedobrzdil a vyjel do štěrkové únikové zóny. Později na samém místě najel při brzdění levou stranou vozu na trávu a dostal se do hodin, i tentokrát však dokázal v závodě pokračovat.
Žádný incident však nenarušil spanilou jízdu Lewise Hamiltona, který si na prvním místě začal znovu budovat náskok. Za druhým Kovalainenem jezdili Heidfeld a Rosberg.
Klid na trati ale neměl zůstat dlouho, Timo Glock nezvládl řízení na výjezdu ze zatáčky č. 12, vyjel mimo trať, jeho vůz začal poskakovat a značně se poškodil. Na trať musel znovu Safety car.
Lewis Hamilton měl v té době na prvním místě za sebou všechny zastávky v boxech, ale jeho kolegu Kovalainena čekala ještě ta poslední, což ho odsunulo na konec značně redukovaného pole jezdců. Podobně na tom byl Fernando Alonso.
Bývalý a současný jezdec Renaultu spolu vyjeli z boxové uličky a postupně dojeli již evidentně se trápícího Räikkönena. Přes pilota Ferrari se oba snadno dostali a Kovalainen zdolal Alonsa dvě kola před koncem, aby si pozice vyměnili zpět hned na cílové rovince.
Velké zklamání způsobilo u Toro Rosso odstoupení Sébastiena Bourdaise, který jezdil na konci závodu na čtvrtém místě, ale technika vypověděla službu a Francouz cíl neviděl. Do konce závodu nevydrželo ani Ferrari Kimiho Räikkönena a jeho odstoupení udělalo definitivní tečku za katastrofálním víkendem pro Ferrari.
Rubens Barrichello byl původně klasifikován na šestém místě, ale jednak jel tankovat během výjezdu Safety caru, za což dostal penalizaci ještě v závodě, ale navíc opustil boxovou uličku, když na jejím konci svítilo červené světlo, čímž si vysloužil diskvalifikaci ze závodu. Kromě toho málem utrhl tankovací hadici, když mu mechanik signalizoval odjezd, ačkoliv ještě nebylo dotankováno. Poslední, kdo dojel do cíle, byl Kazuki Nakajima.První závod tedy potvrdil předpoklady, podle kterých by se díky standardizované elektronice bez asistentů řízení mělo na trati více chybovat. Často jsme viděli neklidné vozy na výjezdu ze zatáček a nejeden předjížděcí manévr se uskutečnil právě díky chybě jezdce, který se potýkal s nervózním vozem. Své způsobily i neočekávaně vysoké teploty.
GP Austrálie 2008
P.JezdecTýmČas
1.Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes1:34:50,616
2.Nick HeidfeldBMW Sauber+ 5,478
3.Nico RosbergWilliams-Toyota+ 8,163
4.Fernando AlonsoRenault+ 17,181
5.Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes+ 18,014
6.Kazuki NakajimaWilliams-Toyota+ 1 kolo
7.Sébastien BourdaisToro Rosso-Ferrari+ 2 kola
8.Kimi RäikkönenFerrari+ 3 kola
Neklasifikováni
JezdecTýmKol
Robert KubicaBMW Sauber50
Timo GlockToyota44
Takuma SatoSuper Aguri-Honda33
Nelson PiquetRenault31
Felipe MassaFerrari30
David CoulthardRed Bull-Renault26
Jarno TrulliToyota20
Adrian SutilForce India-Ferrari9
Mark WebberRed Bull-Renault1
Jenson ButtonHonda1
Anthony DavidsonSuper Aguri-Honda1
Sebastian VettelToro Rosso-Ferrari1
Giancarlo FisichellaForce India-Ferrari1
Rubens BarrichelloHonda